Stadig flere har vært på gåfotballtrening

31/05/2023

Gafotballtrening 2023 01
Gåfotball er en variasjon av vanlig fotball, hvor man ikke har lov til på løpe, takle eller ha ballen over hoftehøyde. Gåfotball er et bra tilbud for de som ønsker å holde seg i aktivitet og ha en sosial møteplass. Her er det mulig å gjøre comeback for både kvinner og menn i alle aldersgrupper.

HVA ER GÅFOTBALL?

Enkelt forklart:

• Five à side, 5 + keeper på hvert lag – eller finn ut hva som er best for dere
  • Banestørrelse 20x40
  • Et ben skal hele tiden være i bakken – ikke lov å løpe
  • Ballen skal ikke være over hoftehøyde
  • Taklinger og tøff fysisk kontakt er ikke lov
  • Innspark – ikke innkast

Det eksisterer også et kampformat for gåfotball. Mer om regler ser du i en artikkel fra NFF Trøndelag

Walking Football er kjempestort i UK og på sterk fremvekst i Sverige. Nå følger Norge etter der klubber som Skeid, Gresvik, VIF, Flint, Frigg og Grei har organisert Gåfotball. I Akershus har Skedsmo eget gåfotball damelag. I Trøndelag har Rosenborg et eget gåfotballag, og flere klubber i Trondheim er i gang med å starte opp med Gåfotball. NFF Trøndelag ønsker i 2023 å fremme konseptet, slik at flere trønderske klubber starter opp med gåfotball.

Trøndelag Fotballkrets hadde for noen uker siden et møte med noen av fotballklubbene i Orkland. Orkla FK var blant klubbene som var representert på møtet. I etterkant har det blitt jobbet med hvordan vi kan få til et tilbud om gåfotball i Orkland.

Det er satt av treningstid for gåfotball på Orkla Sparebank stadion 7er-banen på torsdager klokka 19.00-20.00. Er du interessert i et sosialt fotballtilbud så ta turen for å finne ut mer om aktiviteten og tiltaket. 7er-banen på Orkla Sparebank stadion ligger bak tribuneanlegget. Mellom 10 og 15 personer har vært innom treningene til nå i vår. Dette kan bli veldig artig!

Velkommen til gåfotball på Orkla Sparebank stadion!