Samarbeider for å gi et best mulig tilbud

19/10/2020

Orkla Fotballklubb samarbeider med Orkdal Idrettslag om fotballtilbudet vårt. Orkdal IL driver en fotballavdeling for gutter og jenter i alderen 6-12 år. Orkla Fotballklubb har lag i ungdomsfotballen for både gutter og jenter. OFK har seniorlag for både herrer og kvinner i 3. divisjon. Orkdal/Orkla ble i 2019 sertifisert som NFF Kvalitetsklubb nivå 1. Det er første gang at NFF Trøndelag har sertifisert samarbeidsklubber til kvalitetsklubber.

Målet med Kvalitetsklubbkonseptet er å stimulere til god klubbutvikling og helhetlig tenking i driften av en fotballklubb. OIL og Orkla har blant annet jobbet med rammeverket til en ny felles Sportsplan, som er et av de mest sentrale elementene i kvalitetsklubbarbeidet.

Orkdal Idrettslag har en aktiv fotballavdeling med gutter og jenter i alderen 6-12 år. Fra 13 år har Orkdal Idrettslag samarbeid med Orkla Fotballklubb. Nå som vi er i oktober 2020 nærmer 12-årslagene i OIL seg slutten av sesongen. Målet for både OIL og OFK er at alle disse unge fotballspillerne tar turen over til Orkla Fotballklubb.

Orkla G13 2020 01
Et tiltak for et mer helhetlig tilbud er å ha samarbeidslag mellom Orkdal IL og Orkla FK på 13-årsnivået. I år har Orkla FK stilt to lag i G13-serien, et rent Orkla-lag og et Orkla/Orkdal-lag. På nyåret vil disse 12- og 13-åringene være samlet i Orkla fotballklubb.

Orkla G13 2020 02

Dette er hovedpunktene i Kvalitetsklubb nivå 1 som Orkdal IL og Orkla FK nå er en del av:
AKTIVITET (rekruttering, sportsplan, treneransvarlig og dommeransvarlig)
ORGANISASJON (org.kart, økonomistyring, klubbhåndbok og FIKS)
KOMPETANSE (fotballederkurs for trenere og ledere)
SAMFUNNS- OG VERDIARBEID

Sammen med OIL har Orkla FK utarbeidet en sportsplan og en klubbhåndbok.

Mye av kvalitetsarbeidet er ting som det allerede jobbes med. Gjennom prosjektet Kvalitetsklubb ønsker OIL/OFK å gi et bedre tilbud til barn og unge som spiller fotball. Godt strukturerte klubber tiltrekker seg frivillige som kan gjøre fotballtilbudet enda bedre.

Les mer om hva som venter av utviklingsarbeid for OIL/OFK på sidene til Norges Fotballforbund.

Vår naboklubb Orkanger IF startet arbeidet med Kvalitetsklubb for flere år siden. At klubber i Orkland jobber for å utvikle barne- og ungdomsidretten er positivt! Et godt verdigrunnlag må ligge i bunn når man jobber sammen for et bredt og godt aktivitetstilbud.