Orkla vant 4-3 over Tiller i Norsk Tipping-ligaen

04/09/2022

Orkla FK spilte kamp i Norsk Tipping-ligaen mot Tiller i solskinnet hjemme på Orkla Sparebank stadion lørdag. Det ble en spennende kamp som Orkla til slutt vant 4-3.

200E360D 6C8D 492E 94C8 62133C631132
Her er en rapport fra trenerteamet etter kampen

En særdeles viktig kamp stod for tur. Innspurten på sesongen nærmer seg, og etter en tøff start på høstsesongen med mange av topplagene på motsatt banehalvdel, møtte vi et av lagene rundt oss på tabellen.

En tøff inngang til denne kampen i og med at vi manglet mange spillere av flere årsaker. Det betydde flere debutanter i troppen.

Vi tar tak i kampen fra start og dominerer den totalt det første kvarteret og vi tar fortjent ledelsen ved Emil. Etter scoringen senker vi intensiteten og Tiller får slippe inn i kampen helt unødvendig. Store avstander i laget, slipper til mellomrom for ofte og evner ikke å ta tak i ballen selv. I det 20min er det likt i målprotokollen etter en nydelig curl i motsatt vinkel. Etter det løfter vi oss igjen og en silkepasning fra Emil L finner Sondre i bakrom som tar seg forbi en mann og triller den på tvers til Toro som kan trille den i åpent mål. Ikke lenge etterpå spilles Pål fri på venstrekant. Han drar seg inn og slår et innoverskrudd innlegg som settes i eget mål av en Tiller-spiller. På overtid av 1omg får vi en rekke cornere og på den ene kommer Håkon fri på bakerste og smeller ballen knallhardt i stanga med pannebrasken. En fortjent ledelse til pause.

2omg starter rotete og litt som de 6-7 minuttene midtveis I 1omg. Strekk i laget, manglende intensitet og mangel på evne til å holde på ballen. Vi får et trykk på oss og 10min ut i omgangen hekter Håkon opp Tiller sin raske venstrekant innenfor 16m og dommer peker korrekt på straffemerket. Redusering til 3-2. Da løfter vi oss igjen og midtveis I omgangen blir Erlend felt innenfor 16 og vi får straffe. Emil setter den sikkert i mål. Spillet bølger frem og tilbake og flere Orklaspillere må få hjelp til å strekke ut kramper. Med 9min igjen får Tiller ny straffe. Den også korrekt. På nytt blir Tiller sin venstrekant hektet opp. Redusering og 4-3. De siste 10min blir en lidelse for alle Orkla-patrioter. Vi må foreta noen bytter og 16-åringene Ole Hervik og Emil Rundtom debuterer på A-laget. Ole kommer inn som venstrekant. Emil som spiss. Begge løper omtrent skoene av seg og bidrar sterkt til at vi kan innkassere 3p. Det var 2 stolte gutter i garderoben etter kamp.

En særdeles viktig seier. Nå klatret vi på tabellen og fikk litt luft bakover enn så lenge. Neste kamp er mot den suverene tabelltopp Junkeren i Nordlandshallen neste søndag. Der har vi ambisjoner om å påføre Junkeren årets første tap.

DDA8D097 6C0B 479D AD9D 183B069E8E7A