Orkla FK videre til 2. runde i NM

25/07/2021

Det var knyttet stor spenning til søndagens 1. rundekamp i NM mellom Strindheim TF og Orkla Fotballklubb. For begge 3. divisjonsklubbene var dette den første obligatoriske kampen på ett og et halvt år. Orkla vant kampen 4-2, og er med det klare for 2. runde.

Strindheim Orkla 250721 02
Vi har fått følgende referat fra støtteapparatet

Strindheim - Orkla 2-4 (1-2)
Mål: Emil×2, Henrik, Ole

I dag var det tellende kamp igjen for Orkla sine beste menn. Etter 645 dager uten kamp med betydning skulle vi slå ut Strindheim fra cupen borte på Myra.
En spesiell kamp for vår hovedtrener John Pelu som har tilbrakt de siste 8 årene på Myra for å trene motstanderne.

I strålende vær var tribunene fylt med Orkdalinger som var spente på Orkla sin nye spillestil og formasjon. John har innført 4-2-3-1 og mange spillere har fått nye roller og arbeidsoppgaver. Det har også kommet opp flere spillere fra G19 og noen har kommet tilbake etter å ha vært borte noen år.

1.omg starter jevnt før vi tar over og det er ikke ufortjent når Emil setter inn 1-0 til oss etter 16 minutter. Vi fortsetter å kjøre noen minutter til før det jevner seg ut igjen. Etter drikkepausen halvveis gir vi bort momentet til Strindheim og vi gjør mye rart. Strindheim får også tildelt et meget korrekt straffespark, men Even gjør en mesterlig redning. Etter 35min glipper det likevel og det står 1-1. Etter det hever vi oss igjen og tar over. På overtid av 1.omg får vi et frispark helt nede ved dødlinja som Henrik stanger i mål og vi kan gå til pause med ledelse.
Hvilen gjør godt og vi kjører kampen igjen fra start I 2omg. Emil setter 3-1 og rett etterpå har vi en stor sjanse til å punktere kampen, men Emil har et skonummer for lite til å nå helt frem. Siste halvdel av 2.omg begynner vi å merke kjøret. Vi har trent kontakttrening I 1mnd før denne kampen og kreftene begynner å ebbe ut. Vi forsvarer oss godt, men vi klarer ikke å beholde ballen særlig lenge selv. De siste 5min + 8min tillegg er ulidelig. Vi er uheldige å sette ballen i eget mål i det 88 min og da henger vi virkelig i tauene. 6min på overtid får vi en kontringsmulighet som Ole setter i kassa etter å ha rundet keeper. Jubelen står i taket og vi kan dra hjem med seier og forhåpentligvis en storfisk i 2.runde på OSS neste helg.
Vi må trekke frem Steinar Gjersvoll. Et vinnerinnstinkt uten like. Innpisker, sjef, vaktbikkje og en sinnsyk innsats som legges ned. Se og lær alle unge Orklaspillere!

Strindheim Orkla 250721 01