Orkla 2 vant - og blir i divisjonen

24/10/2021

Søndag skulle det avgjøres for Orkla 2 i årets 4. divisjon. Etter en tung start på høsten var andrelaget i posisjon til å berge plassen i divisjonen før den siste kampen hjemme mot Stjørdals-Blink 2 på Orkla Sparebank stadion. Orkla 2 måtte oppnå et like bra resultat i siste kamp som Rennebu. Rennebu hadde bortekamp på Hitra. Orkla 2 vant sin kamp mot rekruttene fra Stjørdal med 1-0, mens Rennebu tapte 2-1 på Hitra. Det betyr fornyet kontrakt i 4. divisjon for Orkla 2.

Orkla 2 Stjordal 241021 01
For Orkla sine herrelag har denne høstsesongen handlet en del om å unngå de nederste plassene på tabellen. Førstelaget i 3. divisjon berget plassen lørdag, etter å ha fått hjelp av Byåsen og Strindheim. Orkla tapte sin kamp mot Tiller hele 4-0. Søndag hadde andrelaget alt i egne hender. De lå likt med Rennebu på tabellen, men hadde sju minusmål færre enn rennbyggene. Det betød at seier mot Stjørdals-Blink 2 ville være godt nok.

Orkla 2 Stjordal 241021 02
Orkla 2 fikk en bra start på søndagens kamp. De skapte flere muligheter det første kvarteret. Tobias Forbord Bergsrønning var aktiv på høyrekanten, og han skapte mye trøbbel for bortelaget. Det spillemessige overtaket ga imidlertid ikke resultater i form av scoringer. Utover i omgangen jevnet spillet seg mer ut. Stjørdals-Blink 2 kom mer med, og de fikk også til en del foran målet til Jonathan Andrè Holliløkk. Det ble ingen scoringer ut av det. Lagene gikk til pause på stillingen 0-0.

Orkla 2 Stjordal 241021 05
Utover høsten har flere mer etablerte spillere vært med på Orkla 2. Det har løftet laget, og også skapt mer trygghet for de yngre spillerne. Erlend Løkken har bidratt i flere kamper, også under søndagens kamp på Orkla Sparebank stadion.

Orkla 2 Stjordal 241021 03
Orkla 2 fikk en god start på den andre omgangen. Orkla 2 vant ballen litt inn på egen halvdel, etter en situasjon som godt kunne ha endt med et frispark til bortelaget. Hjemmelaget fikk til en hurtig overgang, og Tobias Forbord Bergsrønning ble spilt fri på høyrekanten. Tobias kom alene med bortelagets keeper, og fra litt skrått hold skjøt han ballen inn i det nærmeste hjørnet. Orkla 2 ledet 1-0, et resultat hjemmelaget visste ville holde til å berge plassen i 4. divisjon.

Orkla 2 Stjordal 241021 04
Utover i omgangen ble det mye kjemping og dueller. Orkla 2 skapte ikke all verden offensivt, men de hadde god kontroll bakover. Det siste kvarteret ble kaotisk. Til tross for at Stjørdals-Blink 2 hadde lite å spille for, så kjørte de på for utligning. Det var tydelig at Orkla 2 sine spillere visste konsekvensene av et eventuelt baklengsmål. De kjempet hardt for å holde nullen, og det kokte litt i hodene på begge lags spillere mot slutten. Kampen ebbet ut uten scoring til bortelaget. Orkla 2 vant 1-0, og berget med det plassen i 4. divisjon.

For Orkla FK er det positivt å holde andrelaget i 4. divisjon. 4. divisjon er en god arena for de som ikke spiller fast på 3. divisjonslaget, og det er også en fin arena for juniorspillere som holder på å ta steget opp til seniorfotballen.

Orkla har fått en god avslutning på sesongen for begge herrelagene. Førstkommende helg kan også kvinnelaget sikre sin plass i en spisset 3. divisjon neste sesong.

Under ser du tabellen for høstens 4. divisjon. I andre enden av tabellen ble det dramatisk, da Kvik vant siste kamp borte mot Buvik. Kvik tok med det førsteplassen i avdelingen, og de skal dermed spille mot Trygg/Lade i kampen for opprykk.

Tabell 4 divisjon 2021