Hjemmetap mot KIL/Hemne foran over 700 tilskuere

08/05/2015

20150508 194207Orkla var langt fra påkoblet i starten av kveldens lokaloppgjør og klarte ikke å redusere mer enn en gang etter to tidlige KIL/Hemne-scoringer. Hjemmelaget var best mellom 16-meterne, men det forhindret ikke at hemnværingene stakk av med en fortjent 2-1 seier og 3 poeng foran over 700 tilskuere.

Kampen startet med at KIL/Hemne gikk rett i strupen på Orkla og den første ballen lå i nettet bak Orkla keeper Håkon Lilleås Næss allerede etter 4 minutter. Brynjar Snekvik var målscorer etter en godt slått KIL/Hemne-corner som ble løpt i mål av Snekvik. Og før 10-minuttet var passert, doblet KIL/Hemnes toppscorer Hallvard Løseth ledelsen til 2-0 på et skudd fra 18-19 meter etter å ha fått ballen servert av den samme Snekvik.

20150508 191915Orkla ble tatt på senga av et hissig bortelag i startfasen og tapte det meste av dueller og andreballer mot et fysisk robust KIL/Hemnelag. Etter denne sjokkåpningen våknet hjemmelaget mer og mer, men skapte ikke mye foran KIL/Hemnes gode keeper Asbjørn Øyan Solheim. Arnstein Buøy (bildet over) var nærmest etter å ha blitt satt opp av Erik Bjørkli Helgetun, men skuddet ble blokkert. Da var det gått 25 minutter.

DSC 00390Orkla ble tydelig stresset av et hissig og hardtarbeidende bortelag og slet gjennom hele første omgang med å få presisjon i pasningsspillet sitt. KIL/Hemne la seg relativt lavt i banen, men var fremdeles farlige på kontringer. Orkla hadde noen dødballer som kunne resultert i noe (bildet over) og i tillegg kom Sondre Sørløkk til et par halvgode sjanser før pause. Et godt organisert KIL/Hemne-lag sto imidlertid imot Orklaforsøkene på en relativt grei måte.

20150508 204007Andre omgang var knapt kommet i gang før KIL/Hemnes Hallvard Løseth smeller en ball i stolpen. Der kunne det godt ha stått 0-3 og game over for Orkla. I stedet klarer hjemmelaget gradvis å etablere et stadig større trykk mot KIL/Hemne-forsvaret og utover i omgangen blir KIL/Hemne spilt lavere og lavere og har i perioder mer enn nok med å renske unna. Fremdeles sliter imidlertid Orklaguttene med å skape særlig store målsjanser.

DSC 00520Etter knappe 70 minutter kommer Håkon Sanden (bildet over) gjennom på høyresiden og får slått hardt inn foran mål. Der står en sterkt presset Anders Solem som litt uheldig header ballen i eget mål. Dermed er det på nytt full spenning i kampen og mange regner nå med at Orkla skal kunne klare å trykke inn enda en scoring. KIL/Hemne er nå tydelig slitne og slipper Orklaspillerne stadig lettere til etter hvert som minuttene går.

20150508 202838Et stort kvarter før slutt kommer innbytter Joachim Elshaug alene mot mål, men blir for heit i avslutningsøyeblikket og keeper Solem får slått til corner (bildet over). KIL/Hemne var heller ikke helt ferdig for kvelden. 10 minutter før slutt header først Hallvard Løseth like til side for mål og bare minutter senere må Orklakeeper Håkon Lilleås Næss varte opp med en dobbeltredning. Orkla kommer imidlertid unna og svarer ved Joachim Elshaug som setter et godt skudd som keeper Solem slår i tverrligger og over.

KIL/Hemne spiller enkelt men klokt i avslutningsminuttene og kan juble for 2-1 og 3 poeng når dommeren blåser av. Mange tilskuere gikk nok dermed litt skuffet hjem fra Orkdalsbanken Stadion i kveld etter å ha sett Orkla tape alle tre poengene mot rivalene fra Hemne. Og selv om Orkla spillemessig viste seg som et vel så bra lag som KIL/Hemne, fortjente nok likevel hemnværingene alle poengene etter en taktisk godt gjennomført fotballkamp. Vi gratulerer derfor KIL/Hemne med seieren og kan samtidig garantere et heltent Orklalag i returoppgjøret til høsten!

Klikk her for alle resultater og tabell i 3.divisjon avd. 9

Dagens Orklamannskap: Håkon Lilleås Næss - John Isak Selbekk, Stig Sandø, Daniel Westerhaug Selbæk, Knut Kåre Aftret Brøndbo - Sondre Sørløkk, Steinar Gjersvoll, Hassan Halane (Joachim Elshaug) - Håkon Sanden (Martin Dybdahl), Erik Bjørkli Helgetun, Arnstein Buøy

PS! Neste kamp spilles hjemme på Orkdalsbanken Stadion mot Ranheim2 tirsdag 19.mai kl. 19.00!