Kampene mot KIL/Hemne - et tilbakeblikk!

05/05/2015

DSC 0088Fredag kl. 19.00 er det klart for et klassisk lokaloppgjør mellom Orkla og KIL/Hemne på Orkdalsbanken Stadion! Det har vært mange tøffe bataljer mellom disse to lagene, senest i fjorårets tilsvarende oppgjør (bildet). Vi har tatt et tilbakeblikk på hvordan disse nabofightene har gått de siste årene!

Både Orkla og KIL/Hemne har åpnet 2015-sesongen strålende og står begge med 10 poeng etter 4 spilte runder i 3.divisjon avd. 9. Det betyr tabelltopp for hemnværingene på bedre målforskjell enn Orkla! Begge lagene har en uttalt målsetting om å være helt i toppen når potetene tas opp til høsten - og så langt i sesongen ser dette realistisk ut både for Orkla og KIL/Hemne!

2014 05 18 18.50.56Vårkampen i fjor på Orkdalsbanken Stadion, endte med borteseier foran nesten 400 tilskuere. Dato var 18.mai og som i år var det 5.serierunde som skulle spilles. Orkla hadde åpnet sesongen med 2 seiere og 2 tap, mens KIL/Hemne sto med 3 seiere og 1 tap. Arnstein Buøy førte Orkla opp i ledelse 1-0, men i andre omgang nettet KIL/Hemnes Pål Fredrik Simonsen to ganger og dermed måtte Arnstein Buøy gratulere unggutten med seier 2-1 og 3 poeng.

DSC 0047 3Orkla revansjerte seg i høstoppgjøret i Ånesøyan (bildet over). Også her var Arnstein Buøy første målscorer, på et straffespark like før pause. Erik Bjørkli Helgetun økte til 2-0 når et kvarter gjensto og da hjalp det lite med en sen KIL/Hemne-scoring ved Tommy Vaag, som reduserte til 1-2 like før slutt. 250 tilskuere var møtt opp til denne kampen. Til slutt endte Orkla på 3.plass i 3.divisjon, mens KIL/Hemne måtte nøye seg med en 6.plass.

DSC 002702

I 2013 husker vi alle Orklas formidable sesongåpning på vårparten, med 7 strake seiere! I 8.serierunde kom så første poengtap - nettopp mot KIL/Hemne borte i Ånesøyan. Hallvard Løseth sjokkåpnet med scoring for hjemmelaget allerede i første spilleminutt. Erlend Løkken (bildet over) utlignet etter vel et kvarter og flere mål ble det ikke i dette oppgjøret.

DSC 0092KIL/Hemne-kampen var for øvrig inngangen til en adskillig tråere periode for Orkla fram mot sommeren 2013. Laget løftet seg igjen på høsten og 14. september var det klart for returmøte på Orkdalsbanken Stadion. Denne gangen skulle det bli hele 9 scoringer før kampen var over! Orkla dominerte stort i banespill og valset over hemnværingene i nesten 1 time. Dette resulterte i 4 scoringer, hhv. ved Emil Lynum (5'), Erlend Løkken (17'), Roy Bolme (32') og Erik Bjørkli Helgetun (53').

KIL/Hemne reduserte til 4-1 ved Morten Blakstad etter 57 min. men Orkla svarte umiddelbart ved Erlend Løkken som også satte inn Orklas 6.scoring ca. 25 minutter før slutt (bildet over). Hallvard Løseth og Rune Klungervik puttet på hver sin gang for bortelaget, slik at resultattavla til slutt viste 6-3 i Orklas favør! Sluttabellen i 3.divisjon avd. 10 dette året viste for øvrig en 6.plass for Orkla og en 8.plass for KIL/Hemne.

Orkla Bjorgan 141I sesongen 2012 spilte Orkla i 4.divisjon og møtte KIL/Hemnes andrelag til to oppgjør. Vårkampen ble spilt 11.mai i Ånesøyan og endte 3-3 etter at KIL/Hemne2 hadde ledet 2-1 til pause. Erlend Løkken, Ove Bakkli og Are Groven kom på scoringslista for Orkla, mens KIL/Hemnes scoringer var signert Håkon Aarvaag (2) og Erlend Hansen.

Returoppgjøret på Orkdalsbanken Stadion fant sted 25.august med hjemmelaget Orkla som det klart sterkeste laget. Emil Lynum og Torodd Asphjell sto for hver sin scoring i første omgang, mens Joachim Elshaug og Håkon Sanden økte til 3-0 og 4-0 i andre omgang. Orkla avsluttet sesongen 2012 med opprykk etter å ha sanket 47 poeng på 22 kamper. Meldal toppet tabellen med 51 poeng og rykket opp til 3.divisjon sammen med Orkla!

Fredag blir det skrevet et nytt kapittel i historieboka om lokaloppgjørene mellom to gode naboer. Det vil nok bli mange Orklasupportere på Orkdalsbanken Stadion denne dagen - og vi regner også med at en god del bortesupportere tar turen over Hemnkjølen og er på plass til avspark kl. 19.00. Velkommen alle sammen!