Sluttspurt sikret uavgjort

22/04/2015

20150422 204554En sterk sluttspurt i regnet og vindkastene sikret Tor Egil Johansen og Orkla 3-3 i kveldens G19-kamp i 0.divisjon mot Rødde. Orkla var det førende laget gjennom store deler av kampen, men det var Rødde som sto for scoringene helt fram til det sto igjen en halvtime.

Rødde kom fra seier mot Strindheim og uavgjort mot Steinkjer før kveldens match på Orkdalsbanken Stadion. Hjemmelaget på sin side åpnet sesongen sterkt med 4-1 over Levanger, men kom fort ned på jorden igjen etter 0-9 borte mot RBK. Spørsmålet var derfor om Orklaguttene skulle klare å reise seg mot Rødde.

20150422 185750Nærmest som vanlig for flere Orkla-lag denne sesongen, så startet kampen med scoring for motstanderen. 8 minutter var gått når Rødde kom gjennom på Orklas venstreside. Etter hvert fikk en Rødde-angriper fyrt av et skudd og på returen var Gaute Lie Grande sikker og satte ballen inn til ledelse 1-0 for bortelaget. Etter dette kom Orkla til et par relativt gode muligheter, men uten at det ble uttelling. Fra 15 minutter og utover rullet Orkla opp flere gode angrep der både midtspiss Joachim Elshaug og flere andre Orklaspillere kom til gedigne sjanser som burde ha resultert i utligning.

Når hjemmelaget ikke maktet å omsette et spillemessig overtak og flere gode muligheter til scoring, så skjedde det som så ofte skjer. 22 minutter var spilt når Røddes gode spiss Erik Brækken klinket et innlegg/skudd inn fra Orklas venstreside. Ballen gikk i en fin bue over keeper Sturla Barø og smøg seg inn i det lengste hjørnet. Etter dette fulgte nok en rekke med store Orklasjanser, men enten sto keeper i veien, eller avslutningene ble satt utenfor og over. Orkla førte kampen inn mot pause før omgangen ble avsluttet med en god Sturla Barø-redning på en av Røddes få muligheter i tillegg til scoringene.

20150422 193212Også andre omgang åpnet med en tidlig scoring for bortelaget. Igjen var Røddespiss Erik Brækken siste mann på ballen, når han gikk seirende ut av en luftduell i Orklafeltet etter et frispark. Dermed sto det 0-3 i en kamp der Orkla både hadde ballen mest og sto for de fleste og største sjansene. Akkurat timen gikk før hjemmelaget endelig fikk uttelling. Tor Egil Johansen sto for reduseringen etter at han på en glimrende måte forlenget et langt frispark direkte i mål! Reduseringen var relativt fortjent og nå var spørsmålet om Orkla skulle klare å hente inn Røddeledelsen i løpet av en liten halvtime.

Orkla fortsatte å trykke på og etter 82 minutter ble Abdikadi Mohammed lagt ned innenfor 16-meteren. Erik Selven var sikker straffeskytter og dermed sto det 2-3 med et lite 10-minutt igjen å spille. Orkla flyttet nå opp stopper Espen Løfshus Staveli og satset på lange baller og duellspill i Røddefeltet. Det så lenge ut til at dette ikke bar frukter, men så i det 90. spilleminutt spratt et langt utspill fra Orklas keeper gjennom Røddeforsvaret. En alltid våken og løpsvillig Tor Egil Johansen oppfattet dette og satte ballen sikkert inn bak Røddes keeper!

20150422 193131Dermed sikret Orkla 3-3 og uavgjort i en kamp som etter spill og sjanser burde ha endt med seier og 3 poeng. Hjemmelaget gjorde ingen blendende kamp i litt vanskelige værforhold, men viste likevel vilje og stayerevne på en dag der det buttet imot i 2/3-deler av kampen. En sterk sluttspurt sikret imidlertid en høyst fortjent uavgjort og dermed er Orklaguttene fremdeles godt med i årets 0.divisjon!

Følgende Orklaspillere var på banen i dag: Sturla Barø, Eirik Almli, Øystein Berdal, Sindre Tørset Valø, (Espen Løfshus Staveli), Sondre Ysland, Abdikadi Mohammed, Martin Aakerholm (Jørgen Krogstad), Tor Egil Johansen, Espen Grøset, Joachim Elshaug, Eirik Ebbesen (Erik Selven).

Klikk her for å se alle resultater og tabell i 0.divisjon G19. Neste kamp i 0.divisjon er borte mot Byåsen onsdag 29.april. Orkla skal også møte Tynset på bortebane i 1.runde NM. Denne kampen skal spilles senest søndag 3.mai!