3 poeng mot Buvik!

20/04/2015

DSC 0035Buvik sjokkåpnet med scoring i kampens første spilleminutt, men derfra og inn handlet det nesten bare om Orkla i Buvika på Da-Tel Arena2 i kveld. På bildet jubler Orkla etter at Arnstein Buøy har utlignet til 1-1 og det skulle bli flere Orklascoringer!

Buvik kom fra et 2-4 tap borte mot KIL/Hemne i første serierunde, mens Orkla valset over Gjøvik-Lyn2 med 6-1 i sin første kamp. Bortelaget Orkla måtte nok derfor finne seg i å være favoritter i kveldens kamp i Buvika. Erlend Løkken er ankelskadd og ute av spill, men til kveldens kamp var kaptein Steinar Gjersvoll tilbake etter skade. Så vet vi alle at lokaloppgjørene mellom Orkla og Buvik alltid er preget av prestisje og en sterk vinnervilje fra begge lag. Det var derfor ikke gitt at dette ville bli lett match for Orkla.

Hjemmelaget fikk da også akkurat den åpningen de trengte. Kampen var bare 1 minutt gammel når dommeren dømte frispark for Buvik på Orklas venstreside. Ballen serves lavt inn foran Orklas mål og Christian Sommerschild får fluktet ballen i mål til 1-0! En tøff start for Orkla som likevel ikke lot seg prege nevneverdig av sjokkåpningen. Bortelaget eide ballen klart mest utover omgangen og trykket periodevis Buvik langt inn mot eget mål. Dette resulterte også i flere gode Orklasjanser, der spesielt Erik Bjørkli Helgetun et par ganger kom til gode avslutninger, men skuddene havnet enten like utenfor, over, eller i klypene til Buviks keeper.

DSC 0068Orkla gjorde en god første omgang i kveld. Det var stort sett trygt bakover de få gangene Buvik yppet seg og offensivt rullet Orklaguttene opp det ene angrepet etter det andre. Det ble også jobbet veldig godt i gjenvinningsfasen og ballen var derfor stort sett på Buviks banehalvdel omgangen gjennom. Det skulle imidlertid gå nesten til pause før Orkla fikk uttelling. 40 minutter var passert når Arnstein Buøy (bildet over) ble satt opp på venstresiden. Arnstein utfordret og kjørte en innleggsfinte før han på vakkert vis bøyde ballen inn i keepers lengste hjørne. Dermed sto det 1-1 til pause.

DSC 0006Andre omgang fortsatte som første, kanskje med et enda større Orklaovertak. Midtbanen ble dominert av trioen Halane, Gjersvoll og Sørløkk, som gang på gang satte opp gode angrep, men fremdeles manglet det litt i de avgjørende situasjonene. Buvik pakket mye folk rundt egen 16 meter og det var ikke enkelt å finne åpninger for Orkla. Etter vel 65 minutter tråklet likevel en av kveldens beste Orklaspillere Sondre Sørløkk seg gjennom Buvikforsvaret og satte opp Erik Bjørkli Helgetun (bildet nedenfor) som fra 16-17 meter sikkert satte inn 2-1 til Orkla!

DSC 0002 1Orkla fortsatte å trykke på og slapp hjemmelaget kun unntaksvis til. Et par av Buvikmulighetene var imidlertid av det farlige slaget og med litt hell kunne Buvik ha fått uttelling, selv om det ville vært relativt ufortjent. Det så ut til at kampen skulle ebbe ut med 2-1, men helt på tampen vartet innbytter Joachim Elshaug opp med en flott scoring når han på halv volley fra 25 meter banker ballen over Buviks keeper og inn i nettmaskene!

Dermed ble det en ytterst fortjent 3-1 seier til Orkla - en seier som etter spill og sjanser godt kunne ha vært noen mål større. Vi ser nok en gang at Orkla holder et høyt nivå offensivt når bevegelser og pasningsspill fungerer som det skal. Dette kombinert med helhjertet jobbing ved balltap og et forsvarsspill som i kveld hadde bra kontroll stort sett gjennom hele kampen - er forhåpentligvis nok til at Orkla skal være helt i toppen av årets 3.divisjon gjennom hele sesongen!

Kveldens Orklaspillere: Håkon Lilleås Næss - John Isak Selbekk, Gøran Aakerholm, Daniel Westerhaug Selbæk, Knut Kåre Aftret Brøndbo - Sondre Sørløkk, Steinar Gjersvoll, Hassan Halane - Håkon Sanden (Joachim Elshaug), Erik Bjørkli Helgetun, Arnstein Buøy

Klikk her for alle resultater og tabell i 3.divisjon avd. 9! Neste Orklakamp spilles hjemme mot Lillehammer, søndag 26.april kl. 17.00!