Reiserapport fra Tyrkia

30/03/2015

20150324 102919Orkla menn senior og G19 var sist uke i Antalya, Tyrkia på treningsleir. Det sportslige ute på treningsfeltet har selvfølgelig vært hovedfokus, men også lagbygging og det sosiale utenfor banen er viktig under et slikt opphold. På bildet ser vi en blanding av senior- og juniorspillere i forkant av en av treningene.

45 spillere og 7 trenere/ledere startet turen med buss fra Orkanger natt til søndag og deretter ble det en 4 timers flytur sammen med Meldal og KIL/Hemne, som også hadde Antalya som destinasjon. Både senior og G19 bodde på Topkapi Palace i Kundu (20 km fra flyplassen i Antalya) med topp forpleining! Absolutt Sportsreiser var turoperatør og sto for treningsbaner, kamper og annen organisering av turen.

2015 03 23 09.14.53Begge gruppene har trent 1-2 ganger pr. dag på helt greie gressbaner en 10-12 minutters busstur unna hotellet. Et treningsopphold som dette betyr mye aktivitet i løpet av relativ kort tid, noe som gjør det viktig å styre intensitet og belastning for spillerne. Med så mange Orklaspillere samlet, var det mulig å gjøre individuelle tilpasninger og være fleksibel på hvor mye og hvor hardt den enkelte spiller trente. Et så stort antall spillere var også gunstig i forhold til hospitering og justering av hvem som trente med hvilken gruppe. Klikk her for å se et videoklipp fra en av seniortreningene!

2015 03 25 10.57.53Etter å ha trent både søndag ettermiddag, mandag og tirsdag, var det så klart for en G19 treningskamp på onsdag. Motstander var russiske Zenit St. Petersburg U17 (bildet ovenfor) og som ventet ble dette en tøff mostander. Orkla startet kampen litt lurvete, med 2 baklengsmål i første omgang. Etter hvert matchet imidlertid Orkla tempoet til russerne og leverte deretter en OK andre omgang. Til slutt sto det likevel 4-0 til Zenit etter en kamp der guttene fikk en god referanse på hvor mye det betyr å være "på", ligge i forkant av situasjonene og flytte beina raskt. Verdifullt å ta med seg videre!

2015 03 28 10.04.56Treningsleir i Tyrkia betyr selvfølgelig mye fotballaktivitet, men både torsdag og lørdag var det satt av tid til skolearbeid for G19-spillerne. På bildet ovenfor ser vi noen av spillerne/elevene under en prøve som ble avviklet under oppholdet.

2015 03 26 17.56.35Torsdag var det klart for en ny G19-kamp for de som ikke spilte mot Zenit. Et lokalt tyrkisk juniorlag sto på motsatt banehalvdel (bildet ovenfor). Orklaguttene leverte her en veldig god førsteomgang og ledet hele 4-1 til pause. Orkla var det beste laget også i andre omgang, men nøyde seg nå med 1 scoring, slik at sluttresultatet ble 5-1 til Orkla.

2015 03 27 15.31.24 2På fredag var det så seniorlagets tur til å spille kamp. Russiske FC Neftekhimik Nizhinekamsk var motstander i kampen som ble spilt i Adora Football Center i Belik  (se bilde over). Et ballsikkert og duellsterkt russisk lag som spiller på 3.nivå i hjemlig serie, ledet 1-0 ved pause etter en god omgang av Orkla. I andre omgang økte russerne ledelsen til 2-0 før Erik Bjørkli Helgetun reduserte til 2-1, noe som også ble sluttresultatet. Orkla presterte bra også i andre omgang og leverte absolutt en godkjent kamp mot en god motstander, noe som lover godt fram mot seriestart!

2015 03 23 10.53.07Tyrkiaoppholdet ble avsluttet med en G19 og en seniortrening lørdag ettermiddag. Da hadde begge gruppene også gjennomført en prestisjetung quiz-runde, spist middag utenfor hotellet, samt hatt det trivelig sosialt. Søndag morgen settes så kursen hjem til Norge etter en utbytterik uke i Tyrkia!