Trenerforum sammen med RBK!

03/03/2015

2015 03 02 18.05.36Orkla er en av flere trønderske klubber Rosenborg nå etablerer et tettere og mer formelt samarbeid med. Mandag kveld ble derfor årets første Trenerforum lagt til Lerkendal, der Orklatrenerne fikk et godt innblikk i hvordan RBK og SalMar Akademiet jobber med utvikling av unge fotballspillere!

Rosenborg og Orkla har siden høsten 2014 jobbet med å etablere gode samarbeidsformer med mål om å styrke Orklas rolle som utviklingsmiljø i Orkdalsregionen. Orkla fokuserer allerede sterkt både på spiller, trener- og klubbutvikling, men vil selvfølgelig få en ekstra drivkraft gjennom å kunne dra nytte av RBKs kompetanse og ressurser på disse områdene!

2014 12 03 18.59.31Det første samarbeidstiltaket ble gjennomført i slutten av november 2014, når RBKs keepertrener Arne Cato Gellein gjennomførte ei praksisøkt for Orklas keepere på Orkla Kunstgress (bildet over). Her ble det gitt mange gode tips og vist eksempler på gode aktiviteter for unge jente- og guttekeepere, noe som helt tydelig falt i smak både for keeperne og trenerne som var til stede denne kvelden! Mer om keeperkvelden kan du lese ved å klikke her!

2015 03 02 19.44.03Mandag kveld var det tid for neste tiltak, noe som altså ble et trenerforum lagt til Lerkendal, Brakka og SalMar-banen. Rundt 15 Orklatrenere tok turen inn til byen for å overvære ei treningsøkt med RBKs U15 og U16-spillere. Vi startet inne på Brakka, der U16-trener Torbjørn Lie (bildet over) gikk gjennom økta som hadde "Forsvarsarbeid, forsvare seg i ledd" som tema. Deretter gikk vi ut for å se på økta som i tillegg til Torbjørn Lie, ble ledet av Hugo Pereira (U15-trener) og Arne Cato Gellein (keepertrener). I tillegg trente også ei gruppe spillere inne (restitusjon/styrke) under ledelse av Hans Petter Larsen.

2015 03 02 18.39.26Økta med U15/U16-spillerne(bildet over) inneholdt 5 aktivitets-sekvenser, fra oppvarming via ferdighetsøvelser, til spill mot to mål og keepere. Alt lagt opp rundt det å forsvare seg basert på soneforsvarsprinsippene, med hovedvekt på 1F og 2F. Og det var ingen tvil om at de unge RBK-spillerne med ex-Orklaspiller Jan Inge Lynum i spissen, la max innsats i arbeidet med å bli enda bedre forsvarsspillere! Etter treningsøkta ble det tid til en oppsummering inne på brakka ved Torbjørn Lie og Hugo Pereira, som også svarte på spørsmål og ga et grundig innblikk i hvordan RBK jobber med sine unge spillere i SalMar Akademiet!

En stor takk til Rosenborg og SalMar Akademiet for en veldig flott fotballkveld, godt tilrettelagt av U15/U16-trenerne og med mange gode tips og impulser som Orklas trenere kan dra nytte av i egen klubbhverdag! Vi gleder oss allerede til neste samarbeidstiltak!