Oppsummering av Norway Cup-uka

06/08/2016

IMG 1734 2Orkla G19 har nettopp kommet tilbake fra årets Norway Cup-turnering og her kommer en oppsummering fra en begivenhetsrik uke på verdens største fotallturnering!

Orkla FK har som mål at alle årsklasser og lag skal ha muligheten til å delta på en litt større cup/turnering hvert år. Storsjøcupen har vært "klubbcupen" i mange år for årsklassene opp til og med 16 år, mens vi har slitt litt med å organisere noe tilsvarende for klubbens juniorspillere. Det var derfor veldig positivt at vi i år klarte å ordne et opplegg som gjorde det mulig for juniorguttene å delta på Norway Cup!

IMG 1724Orkla G19 var ett av totalt 2199 lag som var i aksjon på Ekebergsletta og andre baner rundt omkring i Oslo. Av totalt 72 lag i G19-klassen, havnet Orkla i gruppe med Åsane (Bergen), Skånland (Narvik/Troms) og Herd (Ålesund).

Nedenfor følger utdrag fra rapportene G19-teamet leverte underveis i turneringen. Norway Cup-uka er også fyldig dekket på Orkla facebooksider "Orkla FK"!

Orkla - Åsane (1.innledende kamp)

Orkla G19 leverte en tam første omgang mot Åsane i den første Norway Cup-kampen. Et teknisk og kontringsvillig Åsane var effektive og ledet 3-0 ved pause. Orklaguttene var ikke nok "på", og ble straffet ved balltap og av en løpsvillig motstander.

IMG 1736I 2. omgang var det et helt annet OFK-lag som produserte sjanser på sjanser, og fikk to reduseringer ved Hans Ole Røen Halle og John Grønvoll, hvor vi rullet opp gjennom kant. Men selv med store sjanser, bl.a. to stangskudd, så ble det et bittet tap i åpningskampen.

På Fair Play-treff med NFF

Norges Fotballforbund fronter Fair Play også under verdens største fotballturnering, Norway Cup. NFF inviterte derfor alle klubber som har blitt kåret til årets Fair Play-klubb til et eget treff på Ekebergsletta denne uka. Orkla FK ble kåret som årets Fair Play-klubb 2015 i Trøndelag Fotballkrets og er sammen med de andre 17 Fair Play-klubbene i landet, spesielt invitert til NFFs Fair Play-treff!

IMG 1749Her fikk juniorguttene møte bl.a. kvinnelandslagets kaptein Maren Mjelde og ex. RBK og lndslagsspiller Jan Gunnar Solli, som fortalte fra sine karrierer og hvordan de forholder seg til Fair Play. Et par av Orklaguttene ble også invitert opp på podiet for å si noe om hva Fair Play betyr i Orkla FK. På bildet ser vi Lars Erling Steinshaug sammen med NFFs Per Ravn Omdal.

Orkla - Skånland (2.innledende kamp)

Vi starter kampen bra, med et solid press på motstanderen. Vi får et annulert mål på corner av Sondre Mogset, samt at Skånland redder to ganger på strek. Så på en langt slått dødball i bakrom etter ca 15 min, blir Emil Haugen idømt rødt kort for holding i trøya. Skånland scorer på straffen. Trenerne legger da om og spiller med 3 i forsvar. Vi blir presset etter dette, og keeper Kristian Sundli har et par gode redninger før pausen.

IMG 1756Etter pausen er det stort sett ett lag på banen. Vi utligner ved Erik Selven på innlegg fra Sondre Ysland etter kun få minutter, og Sondre Mogset header inn ledermålet minuttet etter på en godt slått corner av Espen Grøset. Vi trykker godt på i denne perioden, og på en av mange forseringer av Espen Grøset i omgangen blir han felt innenfor 16 m, hvor John Grønvoll er sikker på straffe og fastsetter sluttresultatet til 3-1.

En meget fortjent seier, hvor det å spille med 10 mann i 2/3 av kampen var en fin erfaring.

Orkla - Herd (3.innledende kamp)

Vi får en tøff start mot Herd, da de setter inn en dødball allerede etter to minutter. De dobler ledelsen med et langskudd som går over vår keeper. Vi har to-tre gode muligheter, men Herd sin gode keeper redder alt.

IMG 1766I 2.omg. eier vi mye ball, etter flere halvsjanser og et godt trykk, blir vi belønnet med at fint mål, da Hans Ole Røen Halle finter skudd og setter den i hjørne fra 10-12 meter! Målet var nok til at vi gikk forbi Herd på målforskjell, og blir nr 2 i pulja.

Orkla - Bergsøy (A-sluttspill, 1/16-delsfinale)

Etter å ha slitt litt med å få spillet til å sitte, løsnet det endelig. Gruppevinner Bergsøy var i realiteten sjanseløse mot et meget godt OFK-lag. Vi trykket på fra start, og har både stangskudd og flere nesten-muligheter. Etter at Bergsøy fikk en spiller utvist etter ca 15 min, ble det for oss å holde opp trykket. Vi får 1-0 målet etter at Sondre Ysland vender opp i feltet og dunker ballen i mål. Bergsøy jobbet godt, og fikk et par gode muligheter fra frispark rundt 20 m, men Kristian Sundli stod meget godt i målet, og tok det som kom!

IMG 1776I 2 omg scorer vi to fine mål. 2-0 målet er på corner som Espen Grøset slår og der Eirik Almli står på bakerste og styrer ballen i mål med hodet. 3-0 kommer på en fin opprulling på venstre side, hvor Hans Ole Røen Halle setter ballen i mål. En meget god kamp, hvor vi stod sammen som et lag!

Orkla - Ørn Horten (A-sluttspill, 1/8-delsfinale)

Et surt tap etter en kamp hvor vi er klart best. De scorer på et heldig skudd som treffer en av våre spillere og ballen skifter retning og vår keeper er utspilt. Vi produserer mange store sjanser, og spillet meget god fotball, men marginene er ikke på vår side i denne kampen.

IMG 1777En tett og tøff kamp hvor vi absolutt hadde fortjent å vinne. Ørn var nesten ikke over midten i 2 omgang...

Oppsummering

Dermed var Norway Cup-eventyret over for Orklaguttene. Det er bestandig tungt å bli slått ut av en turnering, men å komme helt til 1/8-delsfinalen i A-sluttspillet, er en god prestasjon av G19-gjengen! I tillegg fikk guttene oppleve verdens største fotballturnering sammen med rundt 30.000 andre unge fotballspillere.

IMG 1758Gjennom å delta på NFFs Fair Play-treff, ble det også satt fokus på grunnleggende verdier og holdninger som viktige ingredienser i fotballspillet. Hovedmålet med å delta på en slik turnering er derfor å skape motivasjon og glød til å fortsette å spille fotball i årene framover - og samtidig ta med seg en ballast som vil komme til nytte også utenfor fotballbanen senere i livet.