G19 på Norway Cups Fair Play-treff!

01/08/2016

IMG 1747Orkla G19 deltar på Norway Cup denne uka og representerte klubben under NFFs Fair Play-treff på Ekebergsletta. Orkla var som årets Fair Play-klubb 2015 i Trøndelag, spesielt invitert til dette treffet, der juniorguttene som vanlig representerte Orkla på en god måte. Her ser vi guttene og teamet sammen med NFFs Per Ravn Omdal og Jan Gunnar Solli under det 45 minutter lange Fair Play-treffet.

Norges Fotballforbund fronter Fair Play også under verdens største fotballturnering, Norway Cup. NFF inviterer derfor alle klubber som har blitt kåret til årets Fair Play-klubb til et eget treff på Ekebergsletta denne uka. Orkla FK ble kåret som årets Fair Play-klubb 2015 i Trøndelag Fotballkrets og er sammen med de andre 17 Fair Play-klubbene i landet, spesielt invitert til NFFs Fair Play-treff!

IMG 1751Per Ravn Omdal i NFFs ambassadørkorps ledet treffet, godt assistert av flere andre kjente fotballprofiler. NFFs verdier og retningslinjer er utgangspunktet for møtet, der det legges opp til en uformell prat rundt Fair Play og hva som legges i dette begrepet. På bildet over ser vi Ravn Omdal sammen med kvinnelandslagets kaptein Maren Mjelde, som fortalte fra sin karriere og hvordan hun som en profilert fotballspiller forholder seg til Fair Play.

Tidligere landslagsspiller og RBK-spiller Jan Gunnar Solli refererte fra sin lange og innholdsrike fotballkarriere, fra starten i breddeklubben Treungen, til spill både på landslaget, i RBK og i USA. Som et godt eksempel på Fair Play, trakk Solli fram sine tre år i Rosenborg, der han pådro seg kun ett gult kort på 85 kamper.

IMG 1749Orklaspillerne ble også utfordret til å si noe om sitt forhold til Fair Play og de verdiene og holdningene som ligger i dette begrepet. På bildet over ser vi Lars Erling Steinshaug på podiet og nedenfor er det Espen Grøset som blir intervjuet av Ravn Omdal.

IMG 1748NFF presiserte under Fair Play-treffet at for å lykkes i Fair Play-arbeidet, er også foreldre og foresatte viktige bidragsytere! Gode holdninger og forståelse for fotballens rolle i et vidt samfunnsperspektiv, oppnås best når foreldre og andre voksne også involverer seg i og rundt fotballaktivitetene. Samtidig konstaterer både NFF og Orkla at det ofte er en utfordring at ungdommene blir "foreldreløse" når de når 15-16 årsalderen. Det å jobbe med å beholde også foreldrene lengre i fotballen, er derfor et felles forbedringspotensiale for oss alle!

IMG 1739Fair Play er en sentral og viktig del av Orklas verdigrunnlag og noe som prioriteres høyt for alle i klubben. Orkla har derfor gjennom flere år hatt et sterkt fokus på Fair Play og de verdiene og holdningene som ligger i dette begrepet. Klubben ble kåret som årets Fair Play-klubb 2015 i Trøndelag Fotballkrets, noe som er en stor anerkjennelse for alle i hele klubben og noe som bidrar til å gjøre Orkla til en attraktiv fotballklubb og en positiv samfunnsaktør!

IMG 1750På bildet over ser vi G19-trener Ola Haugen orientere om hvordan Orkla jobber med Fair Play i klubbhverdagen. Dette kan du også lese mer om ved å klikke her!

PS! Følg Orklas kamper under Norway Cup via klubbens facebooksider "Orkla FK", eller direkte på Norway Cups app som kan lastes ned via Google Play eller App Store!