Slo kraftig tilbake mot Byåsen2

24/04/2016

DSCN7795Orkla har hatt en litt tung sesongåpning og sto uten seier på de to første kampene når Byåsen2 gjestet Orkdalsbanken Stadion i dag. Dette responderte Orkla på og satte inn hele fem scoringer mot byguttenes ene. Dermed er årets første tre-poenger en realitet etter en greit gjennomført kamp av hjemmelaget foran 230 tilskuere.

Orkla åpnet som vanlig aggressivt og kom til et par gode sjanser allerede i åpningsminuttene. Begge de to første mulighetene kom ved Erik Bjørkli Helgetun (bildet nedenfor), som virket veldig pigg og "på" i dag. Byåsen2 ble i startfasen av kampen presset bakover, men kom til noen halvsjanser på et par kontringer, samt på corner. Dette ryddet imidlertid Orklaforsvaret opp i på en grei måte.

DSCN7668Etter 14 spilte minutter kom 1-0 til Orkla. Erik Bjørkli Helgetun ble satt opp i en god skuddposisjon av Sondre Sørløkk, skuddet ble stoppet av keeper, men ballen spratt riktig vei og Erik kunne enkelt sette inn 1-0. En fortjent ledelse til hjemmelaget etter spill og sjanser i åpningsfasen av kampen.

DSCN7704Nå kom Byåsen2 mer inn i kampen, men fremdeles uten å skape de helt store mulighetene. Utover i omgangen tok Orkla igjen et godt grepet om kampen og når stadionuret viste 37 minutter, kom 2-0! Knut Kåre Brøndbo (bildet over) slo et frispark fra venstre et stykke ut på banen og i feltet steg Erik Bjørkli Helgetun til værs og satte inn sin andre for dagen på en flott heading. 2-0 til Orkla var også pauseresultatet.

DSCN7708Orkla kom best i gang også etter pause og 3-0 kom bare minutter ut i omgangen. Denne gangen var Håkon Sanden (bildet over) siste Orklaspiller på ballen, men en Byåsenspiller var også involvert i det som nok må loggføres som et selvmål.

DSCN7870Orkla la seg nå lavere i banen og slapp Byåsen2 mer til. Dette resulterte i noen gode muligheter for bortelaget og etter 56 minutter kom også reduseringen. Et innlegg fra Byåsens høyreside gikk mellom Orklaforsvaret og keeper - og til Joachim Elshaug på bakre stolpe. Der gjorde den tidligere Orklaspilleren ingen feil og satte ballen sikkert i mål til 3-1 (bildet over).

DSCN7964De neste minuttene var kampen relativt jevnspilt helt fram til et kvarter gjensto. Da tok Sondre Sørløkk (nr. 15 på bildet over) med seg ballen gjennom hele Byåsenfeltet på et soloraid og satte inn 4-1 til hjemmelaget. Og bare et fem-minutt senere kom også 5-1, når Erik Bjørkli Helgetun satte inn sin tredje for dagen på et godt plassert skudd.

DSCN7903Orkla sikret seg dermed årets første seier og er med det godt med tabellmessig i årets 3.divisjon. Heller ikke mot Byåsen2 gnistret det av Orklaguttene og det er nok et godt stykke igjen til toppnivået. I dag sørget Håkon Lilleås Næss (bildet over) og resten av forsvaret at det stort sett bar trygt bakover, men offensivt kladdet det fremdeles i deler av kampen. Det er imidlertid betryggende at lagets toppscorer Erik B. Helgetun (bildet nedenfor) satte inn tre scoringer i dag.

DSCN8064Vi vet dessuten at guttene og teamet rundt laget jobber hardt på hver eneste trening og når den offensive rytmen kommer på plass, vil garantert de fleste 3.divisjonslagene komme til å slite!

Neste Orklakamp spilles fredag 29.april kl. 19.00, borte mot Charlottenlund.

PS! Sjekk Orklas facebooksider "Orkla FK" for et fotoalbum med masse bilder fra kampen! Albumet blir lagt ut i løpet av søndag kveld.

Orklas lag i dag: Håkon Lilleås Næss - Sindre Tørset Valø (Espen Grøset), Øystein Berdal, Daniel Westerhaug Selbæk, Knut Kåre Brøndbo - Sondre Sørløkk, Steinar Gjersvoll, Tor Egil Johansen (Abdikadi Mohamed) - Håkon Sanden (Sondre Mogset), Erik Bjørkli Helgetun, Arnstein Buøy (Vebjørn Trønsdal Bævre)