Tap borte mot Steinkjer

16/04/2016

DSCN5712Orkla gikk på et forsmedelig 0-4 tap i bortekampen mot Steinkjer (arkivfoto). To baklengs før 20 minutter var passert gjorde at hjemmelaget ledet 2-0 til pause. Orkla klarte ikke å løfte seg i andre omgang og fikk ytterligere to mål i mot før kampen var over. Totalt sett en skuffende forestilling av Orkla både prestasjons- og resultatmessig.

Kampen på Guldbergaunet åpnet med en kjempesjanse til hjemmelaget, men Orklaback Sindre Tørset Valø fikk ryddet ballen vekk i siste liten. 1-0 til Steinkjer kom når kvarteret var spilt på en corner som Orklakeeper Næss ikke fikk slått vekk og som dermed gjorde jobben enkel for Steinkjers Martin Berdal. 2-0 kom bare minutter senere - også det etter en corner. Målscorer denne gangen var Ove Holmen. Etter denne sjokkåpningen, jobbet Orkla seg gradvis inn i kampen og spiller seg fram til et par gode sjanser før pause uten at det resulterer i scoring.

Andre omgang åpnet med en stillingskrig og mye fram og tilbake uten at noen av lagene maktet å feste et klart grep på kampen. Når et kvarter av omgangen var spilt kom en ny Steinkjerscoring etter corner. Denne gangen var det Daniel Viem som raget høyest og stanger inn 3-0 til hjemmelaget. Jobben ble nå selvfølgelig enda vanskeligere for Orkla og når 70 minutter var rundet, kom også 4-0 til Steinkjer. Denne gangen ved Rune Ertsås etter at Steinkjer veldig enkelt fikk spilt seg gjennom et passivt og etter hvert humørløst Orklalag.

Dermed fikk i underkant av 300 betalende tilskuere se en solid forestilling av hjemmelaget og en ditto svak og skuffende prestasjon av Orkla. Det er imidlertid ingen grunn til å henge med hodet for lenge. Sesongen er helt i startfasen, det skal kjempes om mange poeng i ukene og månedene framover og det er dermed god grunn til å fokusere på mottoet om at "de viktigste kampene er de som ikke er spilt!"