Full rulle på Nils Arne Eggen Cup!

13/03/2016

DSCN5331Nils Arne Eggen Cup har i år samlet 92 lag fra 22 klubber til ei hel helg med fotball på tre baner i Orklahallen. Fra fredag ettermiddag til søndag kveld er det spilt 195 kamper med jenter og gutter i alderen 11-16 år i aksjon. På bildet ser vi fra kampen mellom Orkla og KIL/Hemne i J14-klassen.

Årets cup startet allerede fredag kveld med de første kampene og deretter gikk det slag i slag helt til de siste finalekampene ble spilt nå søndag kveld. Orkdal IL er hovedarrangør av cupen, med Orkla FK som samarbeidspartner. Årets cup var den 17. i rekken og leverte som vanlig overfor både spillere og et tallrikt publikum i Orklahallen. Nytt av året var at det også var en egen FFU-klasse med seks deltagende lag!

DSCN5353Orkla stilte med 9 lag i årets cup. Jenter 13 (bildet over) er det yngste jentelaget i Orkla og på denne cupen måtte de stille i 14-årsklassen, da det ikke var nok påmeldte lag i 13-årsklassen. Dette så ikke ut til å påvirke jentene nevneverdig. Etter mye bra spill i de innledende rundene, gikk jentene helt til bronsefinale, der det ble et 1-3 tap for Charlottenlund2. En flott prestasjon av J13 og en fin bekreftelse på at det gror godt også i jenteklassene i Orkla og Orkdal!

DSCN5260

I G13-klassen stilte Orkla med to lag. Kampene i denne klassen ble tette og spennende og etter de innledende rundene var det klart at det ene av Orklalagene var blant de to lagene som gikk videre til sluttspill. Det andre Orklalaget hadde litt stang ut og måtte ta til takke med en tredjeplass i sin pulje, noe som ikke holdt til sluttspillplass.

I sluttspillet gikk Orkla1 helt til finalen der Kattem sto på motsatt banehalvdel. Orkla viste på nytt mye bra spill og kunne til slutt gå av banen med en fortjent 4-1 seier. Dermed kunne guttene posere med pokalen som bevis på at de er vinnere av NAE Cup 2016 (bildet over).

DSCN5432 1

I J14-klassen stilte Orkla også med to lag. Begge lagene viste stor innsats og mye godt spill i de innledende rundene. Med seier mot Oppdal2 og KIL/Hemne (bildet over), samt tap mot Charlottenlund, ble det en andreplass i pulja og avansement til sluttspill for Orkla1. Orkla2 fikk det tøffere og gikk ikke videre til sluttspill i pulje sammen med Tiller3, Oppdal1, Charlottenlund1 og KIL/Hemne1.

I sluttspillet var Gimse motstander for Orkla1. Dette viste seg som en litt for vanskelig motstander og Orklajentene måtte derfor tåle et 0-4 tap i kvartfinalen.

DSCN5282

Orklas 14-åringer på guttesiden gjorde rent bord i sin årsklasse og endte opp med første- og andreplass i klassen (bildet over). Det hele startet med at begge Orklalagene gikk greit videre etter de innledende rundene. I sluttspillet fikk de to Orklalagene hvert sitt Orkangerlag i semifinalene. Orkla2 styrte sin kamp mot Orkanger2 og gikk til finale med seier 5-2.

Den andre semifinalen ble veldig tett og spennende. Etter ordinær tid sto det 1-1, noe det også gjorde etter spilleforlengelse. Dermed måtte det hele avgjøres på myntkast og der var det Orkla som var den heldige. I en jevn og nervepirrende finale sto det 1-1 mellom Orkla1 og Orkla2 etter ordinær tid. Kampen måtte dermed avgjøres på "sudden death" og der var det Orkla 1 som til slutt fikk inn den avgjørende scoringen. Orkangerlagene gikk forøvrig for en litt ordinær løsning når de valgte å ikke spille bronsefinalen.

DSCN5405Orkla G16 hadde ei travel helg med NM-kamp ute på kunstgresset lørdag (se egen sak), samtidig som de også stilte to lag i Nils Arne Eggen Cup. I NAE Cup åpnet de to Orklalagene med et innbyrdes oppgjør fredag kveld som endte med Orkla2-seier 4-0. Begge Orklalagene fikk sterk motstand i de neste kampene og selv om de kjempet tappert, var motstanderlagene jevnt over litt for sterke. Det ble dermed ikke sluttspill for noen av de to Orklalagene.

Nils Arne Eggen Cup ble også i år gjennomført på en veldig god måte. Mye publikum og masse blide fotballspillere er den beste bekreftelsen på en vellykket cup og vi ser allerede nå fram mot neste års Nils Arne Eggen Cup! PS! Klikk her for å få alle resultater i årets cup!