Orkla tar utfordringen og stiller opp for Hope!

05/03/2016

20160304 184903Orkla og Nils Arne Eggen tar selvfølgelig utfordringen fra den utflyttede meldalingen Bjørn Druglimo om å bidra med fotballdrakter til barnehjemmet i Nigeria, der den lille mirakelgutten Hope nå bor. Tre Orklatrøyer med en hilsen fra Nils Arne, sendes derfor til Tønsberg og videre til Hope og de andre barna på barnehjemmet!

De fleste har fått med seg historien om den nigerianske to-åringen som ble utstøtt av landsbyen sin fordi foreldrene og innbyggerne trodde han var forhekset. Den lille gutten var rett og slett etterlatt for å dø. Heldigvis ble to-åringen reddet av den danske hjelpearbeideren Anja Ringgren Loven fra organisasjonen "Din Nødhjælp". Hun tok seg av gutten, fikk han lagt inn på sykehus og ga han det passende navnet "Hope".

Bjørn Druglimo, opprinnelig fra Drogsetmoen i Meldal, er bosatt i Tønsberg og jobber som politi i Vestfold. Druglimo som har engasjert seg i flere lignende saker, ble sterkt berørt når han så en video av den lille gutten på TV2 tidligere i vinter. Han bestemte seg derfor umiddelbart for å gjøre noe for Hope og hjelpeorganisasjonen som fant han.

Bjorn Druglimo

Druglimo skrev først en personlig hilsen til gutten, men kjente imidlertid på at dette ikke var nok og satte i gang en aksjon for å samle inn fotballdrakter til Hope og de andre barna på barnehjemmet. Han utfordret derfor alle Tippeligaklubbene samt noen andre klubber, til gi bort tre fotballdrakter hver til barnehjemmet der Hope skal bo.

En av klubbene som ble utfordret, var Mjøndalen. Trener Vegard Hansen svarte raskt "Vi er med!" og dermed kan den lille to-åringen snart løpe rundt i Mjøndalendrakt med nr. 7 og "HOPE" på ryggen! (foto Avisa ST/privat).

Vår lokalavis Sør-Trøndelag skrev om saken denne uka og i denne artikkelen utfordret Bjørn Druglimo Orkla Fotballklubb og sin gamle lærer Nils Arne Eggen til å gi bort tre Orklatrøyer til barnehjemmet. Nils Arne og Orkla var selvfølgelig positiv til dette og nå er altså Orklatrøyene på tur til Hope og de andre barna på barnehjemmet i Nigeria!

Hope hadde vært utstøtt av landsbyen sin og overlatt til seg selv i åtte måneder når Anja Ringgren Loven fant han. Historien om den lille gutten kunne derfor ha fått et helt annet utfall, men etter å ha fått god pleie på sykehuset, er Hope nå utskrevet og har det bra sammen med de andre barna i trygge omgivelser på barnehjemmet til "Din Nødhjælp" (foto: TV2).

Hope2

Historien om hvordan Bjørn Druglimo har engasjert seg for Hope og de andre barna, er utrolig sterk og noe som rører ved oss alle. Druglimo fortjener derfor all den skryt han kan få for å ta et slikt initiativ!

Orkla Fotballklubb er takknemlig for å kunne gjøre et lite bidrag og forhåpentligvis være med på å hjelpe noen av de som trenger det aller mest. Historien er også et godt eksempel på at idrett og fotball har et samfunnsansvar og at idretten kan være med på å utgjøre en forskjell også utenfor idrettsarenaen!