Orklaledere kurser seg!

25/01/2016

IMG 3129Trøndelag Fotballkrets arrangerte i helga NFFs Lederkurs 1 i Trondheim med flere sentrale Orklapersoner på deltakerlisten. På bildet ser vi fra venstre nestleder Odd Aune, kursveileder Tommy Bang-Larssen, styreleder John Kåre Solem og daglig leder Jan Ingebrigt Ustad.

Lederkursene er en sentral del i NFFs og fotballkretsens strategi innenfor klubb- og lederutvikling. Godt organiserte klubber med riktig kompetanse i alle ledd er den viktigste forutsetningen for mer og bedre fotballaktivitet Og ingen er viktigere i det arbeidet enn lederne, er budskapet fra NFF.

IMG 3133Kurset i helga var det første av fire kurs som utgjør Norges Fotballforbunds lederutdanning. De tre første kursene har fått undertilttel "FORSTÅ - LEDE - UTVIKLE", mens det fjerde og siste kurset er et mer omfattende opplegg som bygger på de tre første kursene. Lederkursene er laget for alle ledere i fotballfamilien og tar sikte på å etablere en bred og felles forståelse for lederrollen, forstå klubbenes utgangspunkt, idrettens rammer - og hvorfor det er så viktig med en helhetsstyrt klubb der klubben er sjef. Hovedmålgruppa for kursene er styremedlemmer, men kurset har relevans og nytteverdi for alle som innehar lederfunksjoner i klubb.

IMG 3132Orklas styreleder John Kåre Solem sier dette om kurset: "Jeg synes dette var en meget lærerik og nyttig helg. Vi diskuterte bla. idrettslige verdigrunnlag, organiseringsteori og jobbet med caser som var virkelighetsbasert. Slike økter gir også en mulighet til å bygge nettverk med andre klubber i kretsen med de samme utfordringene som oss. Trøndelag Fotballkrets leverte gode presentasjoner, og la tilrette rammer som skapte en god diskusjon. Jeg anbefaler kurset på det sterkeste til alle som har en leder- eller sportslig rolle i en fotballklubb."