En strålende dag for Eggens Trenerskole!

22/08/2015

DSCN1284Det ble en strålende første dag på Eggens Trenerskole, der også RBKs A-lagstrenere Kåre Ingebrigtsen og Erik Hoftun tok turen til Idrettsparken på Orkanger for å inspirere og overføre fotballkompetanse til de rundt 70 trenerne som deltar på årets trenerskole!

DSCN1121 2RBKs Hugo Pereira var førstemann ut når praksisøktene startet lørdag formiddag. Tema var soneforsvarsprinsipper og spill i lengderetning, med RBKs U15/16-spillere som objekter. Hugo med fortid i portugisisk fotball, presenterte flere øvelser og kom med mange interessante innspill til hvordan det kan jobbes både med forsvars- og angrepsferdigheter for unge spillere.

DSCN1186I økt nummer 2, viste Orklatrenerne Nils Arne Eggen og Arnstein Røen eksempler på aktiviteter som påvirker unge spilleres fotballforståelse og oppfatningsferdighet. Alle aktivitetene foregikk selvfølgelig i "lengderetning" og RBK U15/16 var også her objekter.

DSCN1228Neste økt ble ledet av Ranheim-trener Ola By Rise, som fokuserte på angrepsavslutninger med RBK U17/18/19 som objekter. Deretter ble dagen avsluttet med at RBKs A-lagstrenere Kåre Ingebrigtsen og Erik Hoftun gjestet trenerskolen. RBK-duoen fokuserte også på temaet "spill i lengderetning" og trenerskoledeltakerne fikk her se flere øvelser med spill på relativt stor bane og med 4-3-3 som et ufravikelig grunnprinsipp.

DSCN1301 2Dagen ble avsluttet med et besøk på Orkdalsbanken Stadion og 3.divisjonskampen mellom Nils Arnes Orkla og Moelven. Hjemmelaget viste seg som et klart sterkere lag enn gjestene fra Moelven og ledet 4-0 til pause. I andre omgang slakket Orkla litt av, slik at det til slutt sto 5-1 til hjemmelaget når dommeren blåste for siste gang.

2015 08 22 18.53.15I morgen er det klart for nye runder i Idrettsparken på Orkanger, med RBKs Roger Naustan og Andrea Loberto og "Orkla Xtra 13/14" som spillerobjekter. Etter lunsj flytter hele trenerskolen seg til Lerkendal for nye økter på treningsfeltet, før det hele avrundes med tippeligaoppgjøret Rosenborg - Mjøndalen!