Trenerskolen i gang!

21/08/2015

DSCN1087 2Den 12.utgaven av Eggens Trenerskole åpnet fredag kveld med et Go'fot-seminar i Orkdal Kulturhus. Nils Arne hadde samlet et råsterkt team for å diskutere hvor tidlig unge fotballtalenter bør gå til en toppklubb. Her ser vi Ola By Rise, Christer Basma og Stig Inge Bjørnebye sammen med Nils Arne. Trenerskolen fortsetter lørdag og søndag med praksisøkter på feltet.

DSCN1017Tradisjonen tro, var det også i år et fotballfaglig seminar som markerer åpningen av Eggens Trenerskole. Nesten 100 tilhørere hadde funnet veien til Orkdal Kulturhus for å ta del i diskusjonene rundt temaet "Talentutvikling i Rosenborg-land. Sentralt på Lerkendal og/eller i gode utviklingssentra i distriktet". Christer Basma (Trøndelag Fotballkrets) og RBKs sportslige leder Stig Inge Bjørnebye innledet før temaet ble diskutert i panelet, supplert med spørsmål fra salen.

Ingen var vel overrasket over at Nils Arne mener at det er for tidlig å hente unge fotballspillere til Rosenborg når de er 14-15 år gamle. Disse spillerne skal være i sine moderklubber og utvikles der - før de går til en toppklubb når modning og ferdighetsnivå eventuelt tilsier det, sier mester Eggen. Både Ola By Rise og Christer Basma støttet dette. RBKs Stig Inge Bjørnebye kunne bekrefte at temaet også diskuteres i Rosenborg og gikk langt i å antyde at det kanskje blir slutt på å hente så unge spillere til Rosenborg.

DSCN1088 2Jarle Toften (Odd Grenland) og Leif Jostein Nordli (Ottestad) og) er to av deltakerne som denne helga henter inspirasjon og mer fotballkompetanse gjennom å delta på trenerskolen, sammen med over 70 andre trenere fra hele landet. Trenerskolen fortsetter lørdag med praksisøkter i Idrettsparken, Orkanger. Her vil både Ola By Rise, samt RBKs A-trenrere Kåre Ingebrigtsen, Erik Hoftun og Jørn Jamtfall, gjennomføre treningsøkter med RBKs ungdomsspillere.