Klasseforskjell!

07/08/2015

DSCN0555 1Orkla valset over Buvik og gikk av banen med høstens andre 4-0 seier i kveldens lokaloppgjør på Orkdalsbanken Stadion. 350 tilskuere så at Buvik hang noenlunde med en periode i første omgang, men etter hvert ble det spill nesten bare mot ett mål. Nykommer Christian Eggen Rismark (bildet) debuterte i Orkladrakta og viste at han kan bli en svært nyttig spiller for laget utover høsten!

Orkla stilte i kveld uten Arnstein Buøy (skadet) og lagets faste keeper Håkon Lilleås Næss (karantene). I tillegg er John Isak Selbekk reist i militæret og Bendik Hellstrøm har returnert til USA. Orkla kunne imidlertid presentere nykommer Christian Eggen Rismark (ny fra Rødde) i startelleveren - og Christian viste seg raskt som en solid forsterkning! Fra sin venstre stopperplass ruvet han i forsvar og tapte knapt en hodeduell gjennom hele kampen. I tillegg bidro han også offensivt og var nær scoring på et par dødballer.

DSCN0403Allerede i åpningsminuttet kom Orklaspiss Erik Bjørkli Helgetun til en brukbar sjanse, men avslutningen ble for løs. Dette skulle imidlertid langt fra bli den siste muligheten for den godeste Erik i denne kampen. Hjemmelaget var skikkelig på hugget og la press på Buvik helt fra første spark på ballen. I en kort periode i første omgang hang Buvik brukbart med og skapte noen halvsjanser bl.a. etter et par dødballer. Bortsett fra dette var det spill på bortelagets banehalvdel stort sett gjennom hele kampen.

DSCN0399Det skulle gå 21 minutter før Orkla klarte å omsatte et solid spillemessig overtak i scoring. Sondre Sørløkk (bildet over) var sikker målscorer etter å ha bli spilt gjennom alene med keeper. Hjemmelaget fortsatte å pøse på inn mot hvilen, men uten å få uttelling. Lagene går derfor til pause på 1-0 etter en omgang der Orkla hadde vært klart best, men uten å skape veldig mange sjanser i tillegg til scoringen.

Andre omgang åpnet med flere store Orklasjanser, men ballen ville ikke i mål. Et utall cornere ga heller ikke uttelling og når så Erik Bjørkli Helgetun treffer treverket to ganger i løpet av det første kvarteret i andre halvdel, ble det litt frustrerende for hjemmelaget. Buvik klarte fremdeles ikke å etablere noe eget spill og var kun sporadisk på visitt foran kveldens Orklakeeper Even Rønningsbakk.

DSCN0515Etter hvert skulle det løsne for hjemmelaget og når 70 minutter var passert, gjorde høyrekant Håkon Sanden det meste selv før han banket ballen inn bak bortelagets keeper til 2-0. Orkla presset Buvik kraftig i denne perioden og satte opp flere gode angrep som nesten resulterte i uttelling. Hjemmelaget gjennomførte utvilsomt en god kamp mot gjestene fra Buvik og viste at få lag i denne divisjonen henger med når Orklaguttene får spillet til å gli.

DSCN0560Etter 78 minutter skulle endelig Erik Bjørkli Helgetun (bildet over) få uttelling når han får ballen på ca.16 meter og finter bort en forvarer før han setter kula i mål til 3-0. Den samme Helgetun skulle også få æren av å avslutte kampen med scoring. Denne kom etter at stadionuret hadde passert 90 minutter og Erik kommer løs før han setter ballen inn via stolpen til 4-0.

DSCN0551Orkla leverte en av sine beste kamper for sesongen og ga i realiteten Buvik ingen muligheter for å ta poeng på Orkdalsbanken Stadion i kveld. Med Christian Eggen Rismark på plass i forsvaret var Orkla bunnsolide bakover. Når vi så vet at Orkla antakelig har divisjonens beste offensive spill, ser dette lovende ut foran resten av høstkampene. Det må også nevnes at dette var andre kamp på rad uten baklengs! To-målsscorer Erik Bjørkli Helgetun, "clean sheet-keeper" Even Rønningsbakk og debutant Christian Eggen Rismark (bildet nedenfor) var derfor strålende fornøyd med både prestasjonen og poengfangsten mot Buvik!

DSCN0586Allerede neste helg får vi en god pekepinn på hvor langt dette kan gå. Da står Lillehammer på motsatt banehalvdel, borte på Stampesletta. I tillegg skal Orklaguttene også møte KIL/Hemne borte et par uker senere. Alt ligger med andre ord til rette for en spennende høst! Klikk her for alle resultater og tabell i 3.divisjon avd. 9

Kveldens Orklamannskap: Even Rønningsbakk - Thomas Kristiansen (Stig Sandø), Daniel Westerhaug Selbæk, Christian Eggen Rismark, Knut Kåre Aftret Brøndbo - Sondre Sørløkk, Steinar Gjersvoll, Hassan Halane - Håkon Sanden (Martin Dybdal), Erik Bjørkli Helgetun, Joachim Elshaug.