Sommerferie og fotball!

16/07/2015

20150715 182550Orkla og Orkdal tilbyr også i år SommerXtra for jenter og gutter som vil spille mer fotball i sommerferien! Orkla SommerXtra kjøres på mandager for aldersgruppen 11-15 år, mens Orkdal sine ekstratreninger er på onsdager, for aldersgruppen 7-12 år. Og begge dagene stiller Orklaspillere opp som trenere!

Mange jenter og gutter vil gjerne spille fotball selv om det er sommer og fotballferie. Orkla og Orkdal samarbeider derfor om et ukentlig gratistilbud som et supplement til de uorganiserte aktivitetene som ellers foregår rundt omkring på de mange flotte fotballanleggene i nærområdet vårt.

20150713 181528Orkla SommerXtra er et "lavterskel-tilbud" som har blitt gjennomført i sommerukene over flere år. Dette tilbudet er åpent for alle jenter og gutter i alderen 11-15 år og foregår mandager kl. 18.00 på Orkdalsbanken Stadion. Aktivitetene ledes av Orklas A-lagsspillere og det stilles ingen krav til å delta! Det viktigste her er å treffes på tvers av alder, kjønn og lagstilhørighet - til en uformell fotballrunde med mye spill og masse ballinvolveringer!

20150713 193318Sist mandag var 24 jenter og gutter møtt opp sammen med Steinar Gjersvoll, Håkon Sanden, Martin Dybdal, Sondre Sørløkk og Daniel Selbekk fra Orklas A-lag - samt Lars Erling Steinshaug fra Orkla G19.

20150713 182006Etter en felles runde med oppvarming ble spillerne ble delt etter alder i to grupper. Orklaspillerne hadde lagt opp til ei økt med ulike konkurranser og øvelser der spillerne ble utfordret både på valg og på utførelse, noe som så ut til å falle i smak. Det var i hvert fall stor innsats og full skjerpings under øvelsene spillerne fikk prøve seg i!

20150713 190916Alle fotballøkter må dessuten inneholde spill mot to mål og masse kamplike situasjoner, både med forsvarsspill og scoringer. Mye av dette ble det også på mandagens SommerXtra, der det ble spilt kamper to mot to, fire mot fire og seks mot seks, med keepere og med små-mål. På bildet ser vi Marin Dybdal og Sondre Sørløkk i et av mange spennende oppgjør!

20150713 190033Det så ut til at alle som var møtt opp syntes aktivitetene både var artige og lærerike. Det var nok dessuten ekstra spennende å få møte spillere fra Orklas A-lag og ikke minst spille kamper med og mot A-lagsspillerne! På bildet over ser vi Orklakaptein Steinar Gjersvoll sammen med den eldste gruppa spillere.

20150715 182208Onsdag var det så klart for Orkdals SommerXtra,. Frammøtet var bra også her, med 15 jenter og gutter i alderen 6-7 til 12 år. På bildet over ser vi den yngste gruppa, fra venstre: Noah Ellingsen, Elias Rye, Kornelia Vikvald Asklund, Håvard Dørdal Bakke og Elise Kastås Asbøll. Bak ser vi Ibrahim Salad og Vegard Møkkelgård fra Orkla G14, som stilte opp som trenere denne kvelden.

20150715 184325Nettopp det at aktive Orklaspillere stiller opp som trenere og veiledere er vesentlig når ekstraøktene gjennomføres. For det første er det viktig at aktivitetene ledes på en god måte. Det er dessuten god læring også for Orklaspillerne å prøve seg som trenere og ikke minst er det veldig naturlig at eldre spillere bidrar nedover i årsklassene som gode forbilder. På bildet over ser vi Emil Haugen fra Orkla G19 sammen med noen av spillerne og i tillegg var også G14-spillerne Thomas S. Martinsen og Joachim Ellingsen med som trenere denne onsdagen.

20150715 181125Et annet viktig mål med ekstra-aktivitetene i sommerferien er å gjøre disse øktene til en uformell møteplass der jenter og gutter i ulik alder og fra ulike klubber treffes for å ha det artig på fotballbanen. Vi ser også at mange foreldre tar turen til Orkdalsbanken Stadion for en prat og kanskje en kaffekopp. Alt dette tror vi er med på å skape trygge og gode omgivelser som over tid bidrar til at enda flere barn og unge trives i fotballmiljøet, spiller fotball enda lengre - og gjerne får et livslangt forhold til fotballspillet og klubben sin!

20150715 181523Orkla SommerXtra fortsetter mandager og onsdager minimum ut juli måned. Er det flere jenter og gutter som ønsker å spille enda mer fotball, så er det bare å møte opp!