Vellykket kompiscup i finværet!

05/07/2015

2015 07 05 11.02.15 5Orklas Kompiscup ble en ubetinget suksess med rundt 140 kompiser som koste seg på Orkdalsbanken Stadion i finværet. Kvaliteten på fotballspillet var som seg hør og bør litt varierende, men som vi ser så skal det ikke mer til enn å dele opp i to lag og slippe ned en ball, så er konkurranseinstinktet og vinnerviljen på plass!

2015 07 05 12.19.1520 lag og totalt ca. 140 spillere var påmeldt Kompiscupen. Det ble spilt 5'er-fotball og lagene var fordelt på fire puljer der det først ble spilt innledende kamper samtidig på fire baner. De fire beste lagene fra hver pulje gikk deretter videre til A-sluttspill, mens det femte laget i hver pulje spilte jumbosluttspill. Hver kamp ble spilt i 18 minutter og mellom kampene ble det som vi ser god anledning til - og sikkert også nødvendig - å slappe av og restituere til neste match.

2015 07 05 15.07.48Uten dommere - ingen fotballkamper! Dette gjelder også Orklas Kompiscup. Cupens dommeransvarlig Ove Rundhaug (til høyre på bildet sammen med dommerkollega Borge Indergård) hadde derfor trommet sammen et sterkt dommerteam som sto på hele dagen og sørget for at kampene ble gjennomført i tråd med regelverket.

2015 07 05 11.53.00 2Jan Håvard Esp og Steinar Holten (bildet over) var også med i dommerteamet og sørget for en myndig og god kampledelse gjennom hele turneringen. Enkelte spillere ble til tider vel ivrige i å hjelpe dommerne med dømmingen og noen gule og røde kort ble delt ut, men i det store og hele viste alle lagene god Fair Play-ånd, noe som alle skjønner kan være en utfordring når pusten blir tung og krampen river i leggene.

2015 07 05 11.53.52Orkla FK med Orkla3/Miljølaget og klubbens markedsgruppe var arrangører av Kompiscupen. En stor komite med Rune Trygg Andersen og Trond Aune som primus motorer, hadde lagt ned mye arbeid på forhånd og sørget også for en godt gjennomført turneringsdag. På bildet ser vi Trond Aune fra Orklas markedsgruppe sammen med Jo Amund Skålholt fra Orkla3/Miljølaget.

2015 07 05 11.51.33Kampene startet allerede kl. 09.00 og lagene hadde vært oppfinnsomme når navn skulle bestemmes. På bildet over ser vi ett av lagene, Blåsmo Allstars, flankert av to spillere fra PokerPiker med noen Jokere. Det sto altså ikke på kreativiteten når det gjelder navnevalg. Her er puljeoppsettet:

Pulje A: Eneran, Kompisan, Faxe Kondi, Vegards, Erik Kjørens Midtsommerfest

Pulje B: PokerPiker med noen Jokere, Fjorårets vinnere, Toeran, Fannrem Ballsparkarlaug, Drankarna

Pulje C: Treeran, Blåsmo Allstars, Pittsberg, Team Staveli, Ragazzi

Pulje D: Hølonda Hooligans, Blod svette og null grining, Olsens Disipler, Viggja Kickers, Gøtz

2015 07 05 11.54.10Fair Play er viktig også når så mange kompiser møtes for å spille fotball. En jury bestående av dommerne og representanter fra arrangementskomiteen fulgte kampene med argusøyne for å se hvilket lag som fortjente cupens Fair Play-pris. Til slutt sto en samstemt jury igjen med gatefotballaget Gøtz som cupens Fair Play-vinnere - se bildet over!

"Vi vinner ikke så mange fotballkamper, men vi har det uansett artig og sosialt sammen", sa Gøtz sin trener/lagleder Monica Solberg etter at laget hadde spilt sin siste kamp i turneringen. En flott innstilling fra en fin gjeng som representerer fotballfamilien på en glimrende måte! Vi gratulerer med en velfortjent Fair Play-pris!

2015 07 05 12.42.08Etter at de innledende rundene var unnagjort var det klart for sluttspillkamper. Jumbofinalen ble et oppgjør mellom Gøtz og Fjorårets Vinnere og som vi ser på bildet over sto det ikke på innsatsen. Det var tydelig at en lang cup-kamp hadde tært på kreftene, men begge lagene sto på og sørget for mange fine scoringer før det hele var avgjort og Fjorårets Vinnere kunne juble for seieren!

I den ene semifinalen i A-sluttspillet møttes Ragazzi og Treeran. Ragazzi som besto utelukkende av meldalinger, viste seg her som et sterkere lag enn Treeran med flere Orklaspillere på laget. I den andre semifinalen møttes Blåsmo Allstars og Faxe Kondi. Her sørget Blåsmo Allstars for en overbevisende 5-0 seier og med det også plass i den store finalen!

2015 07 05 15.35.31Før gullfinalen ble det også spilt bronsefinale mellom Faxe Kondi og Treeran. Kampen ble preget av to slitne lag, men til slutt var det Faxe Kondi som stakk av med seieren 3-2. På bildet over ser vi Faxe Kondi i grønt og svart fra en tidligere kamp.

2015 07 05 12.47.47Den store finalekampen ble et prestisjetungt oppgjør mellom Ragazzi (bildet over) og Blåsmo Allstars. Her var det mange kompiser på kryss og tvers i begge lagene og det var tydelig at ingen av spillerne ønsket å tape et slikt prestisjeoppgjør. Ragazzi viste seg etter hvert som det beste laget og gikk seirende ut av finaleoppgjøret med sifrene 6-4.

2015 07 05 11.48.19Her ser vi Ragazzis lagkaptein Knut Kåre Aftret Brøndbo motta vinnersjekken som ble delt ut av Dag Olav Løseth fra Orkdal Sparebank. Vi gratulerer!

2015 07 05 14.51.56Vel blåst av arrangørene som sørget for en flott kompiscup med mye uformelt fotballspill og ikke minst i en sosial og trivelig ramme. Med været som medspiller og et godt organisert opplegg, var det derfor mange spillere som allerede rett etter turneringas slutt, lovte å komme tilbake neste år!