Poengtap i sluttminuttene

21/06/2015

20150621 182112Tynset stakk av med alle tre poengene i dagens 3.divisjonsoppgjør på Orkdalsbanken Stadion. Orkla kom tilbake etter 0-1 ved pause, men bortelaget svarte med å sette inn 2-1 et lite ti-minutt før slutt.

Orkla ville med seier og tre poeng i dag, ha gått helt til topps på tabellen ettersom serieleder KIL/Hemne tapte 1-3 hjemme for Flisa i går. Det har imidlertid lugget litt også for Orkla de siste kampene - og 2-2 borte mot Kvik midt i uka, var ikke helt overbevisende. Tynset åpnet årets sesong svakt, men har de siste rundene kapret jevnt med poeng og tok også alle poengene i oppgjøret mot KIL/Hemne i forrige serierunde. Det var derfor klart at oppgjøret mot Tynset ikke ville bli enkelt for Orkla.

Dagens kamp åpnet med masse dueller og lite finspill. Det var likevel Orkla som tok initiativet i kampen og fram mot 20 minutter kom hjemmelaget til noen halvbra sjanser. Den største etter at Arnstein Buøy avanserte ned til linja på venstresiden, men muligheten ble ikke godt nok tatt vare på foran mål. Tynset lot seg imidlertid ikke be to ganger etter 22 minutter. 1-0 scoringen kom etter at Morten Aakerøien fikk vendt opp med ball, dro seg fri fra Orklas stoppere og satte ballen inn bak Orklakeeper Næss. En fin scoring, men det må nok stilles et spørsmålstegn med forsvarsspillet i forkant av denne scoringen.

Utover i omgangen markerte Tynset seg som et fysisk, duellsterkt lag som ikke var lett å skubbe seg på. Orkla slet med å finne rytmen i spillet og var både upresise og litt tamme både med og uten ball. Noen muligheter til scoring ble det, men som regel ryddet Tynset ganske greit opp i egen boks. Selv med et lite Orklaovertak spillemessig, kunne bortelaget derfor gå til pause med ledelse 1-0.

20150621 181253Andre omgang åpnet med et par Tynsetsjanser av det relativt store slaget. Her var hjemmelaget heldig som unngikk 0-2! I stedet var det Orkla som etter 58 minutter kunne juble for nettkjenning. Et langt innkast fra høyresiden ble stusset videre til Håkon Sanden som nettopp hadde blitt byttet inn. Sanden gjorde ingen feil og satte inn 1-1 for Orkla (bildet over)!

Etter denne scoringen klarte Orkla å drive opp tempoet i kampen og når også bevegelser og pasninger satt bedre, ble Tynsetforsvaret satt under sterkt press. Det ble likevel bare nesten for Orkla. Nærmest var nok Erik Bjørkli Helgetun som headet i tverrliggeren når det sto igjen tyve minutter av kampen. I denne perioden lå det en Orklascoring i lufta, men i stedet var det altså bortelaget som fikk inn den avgjørende scoringen 9 minutter før full tid.

Med 2-1 til Tynset grep Orkla dermed ikke sjansen til å passere KIL/Hemne på tabellen. Orkla er nå på tredjeplass i årets 3.divisjon, kun ett poeng bak ledende KIL/Hemne og med samme poengsum som Lillehammer. Klikk her for alle resultater og tabell i 3.divisjon avd. 9. Siste kamp før ferien spilles borte mot Flisa lørdag 27.juni kl. 16.00.

Dagens Orklamannskap: Håkon Lilleås Næss - Thomas Kristiansen (Stig Sandø), Daniel Westerhaug Selbæk, Bendik Hellstrøm, Knut Kåre Aftret Brøndbo - Tor Egil Johansen (Håkon Sanden), Sondre Sørløkk, Hassan Halane (Gøran Aakerholm) - Joachim Elshaug, Erik Bjørkli Helgetun, Arnstein Buøy.