Fem scoringer ikke nok til mer enn ett poeng!

30/05/2015

20150530 174054Over 300 tilskuere fikk oppleve et fyrverkeri av en fotballkamp når Orkla møtte Kolbu/KK på Orkdalsbanken Stadion i ettermiddag! Etter 6 minutter sto det 2-1 til bortelaget og før det hele var over hadde ballen havnet hele 10 ganger i nettet bak de to keeperne. På stillingen 5-5 mot slutten av kampen var det spesielt hektisk foran Kolbu/KKs keeper!

20150530 160232 2Kampen var så vidt i gang når den første scoringen kom. Og det var bortelaget som bare etter 2 minutter kunne juble for 1-0 ved Simen Engelien. Ballen var knapt satt i spill igjen, når dommeren blåste for straffe til Orkla etter at Sondre Sørløkk ble felt i scoringsposisjon. Straffen satte Arnstein Buøy i mål via Kolbus keeper (bildet over). Kun 3 minutter senere, sto det så 1-2 når et skudd fra Sindre Haugli Pedersen, via stolpen, havnet i Orklamålet.

Kolbu/KK åpnet oppgjøret aggressivt, trykket til i alle dueller og hadde nok bestemt seg for å gi absolutt alt mot et Orklalag som måtte finne seg i å være favoritter. Før kampen lå Orkla på andreplass med 16 poeng, mens Kolbu/KK lå under streken med sine 7 poeng. Etter denne hektiske åpningen fikk hjemmelaget festet et visst grep på kampen, men det manglet litt på valg og presisjon i avgjørende situasjoner, samtidig som bortelaget både var dyktige og heldige foran eget mål.

Når kvarteret var passert ventet mange bare på når Orkla skulle utligne til 2-2. I stedet var det Kolbu/KK som fikk inn sin tredje scoring når et innlegg fra høyre ble headet i mål av en bortimot umarkert Michael Kornbrekk Urrang. Da var klokka passert 18 minutter. Og det skulle bli verre, når bortelaget fem minutter før pause, økte til 4-1. Denne gangen serverte et tafatt Orklaforsvar ballen på et sølvfat til Petter Haugen, som selvfølgelig takket med å sette ballen i hjørnet bak Orklakeeper Håkon Lilleås Næss.

20150530 161931Orkla leverte ingen stor førsteomgang og ble kjempet ut av stilen av et aggressivt og kompakt bortelag. Når sjansene heller ikke settes som på bildet over, samtidig som Kolbu/KK scorer på stort sett alle sine muligheter, var nok mange i tvil om hjemmelaget kunne komme tilbake på 1-4 ved pause.

Det ble antakelig tatt en alvorsprat i Orklagarderoben i pausen og samtidig ble det gjort to bytter, noen som så ut til å virke positivt for hjemmelaget. I andre omgang ble det tryggere bakover, samtidig som Orkla satte inn et skikkelig trykk offensivt. I store perioder ble det derfor spill mot ett mål etter hvilen. Orkla slet likevel fremdeles med å omsette et kraftig spillemessig overtak og flere store sjanser, til noe som kunne noteres i målprotokollen.

20150530 174503Så etter godt og vel en times spill, kom 2-4 scoringen. Arnstein Buøy fikk ballen litt inne på Kolbus banehalvdel og avanserte noen meter før han sendte i vei et skudd fra godt og vel 20 meter. Ballen snek seg inn i hjørnet og Orkla hadde startet opphentingen! Bare 3 minutter senere sto det 3-4. En Kolbuspiller handset i feltet og Arnstein Buøy satte inn sin andre straffe og samtidig sin tredje scoring for dagen. Ytterligere fire minutter senere kom også 4-4 scoringen når Håkon Sanden ble spilt fri på høyresiden og finter seg forbi sin oppasser før han sender i vei et skudd som havner i nettmaskene!

Orkla fortsatte å kjøre på for å få den femte scoringen, men Kolbu/KK var ikke ufarlige på sine ytterst få angrepsforsøk og mot spillets gang klarte totningene faktisk på nytt å gå opp i ledelsen! Denne gangen er det Marius Larsen som setter ballen i mål fra rundt 10 meter. Orkla kvitterer til 5-5 nesten umiddelbart når Sondre Sørløkk setter en retur i mål etter et godt slått frispark av Arnstein Buøy. Da viser stadionuret 78 minutter.

20150530 174410Nå er det hjemmelaget som eier kampen fullstendig og det er nesten utrolig at det ikke kommer en sjette Orklascoring! Både Arnstein Buøy, Erik Bjørkli Helgetun, Håkon Sanden og Knut Kåre Brøndbo (bildet) er nær, men enten går ballen utenfor/over, eller så avverger Kolbu/KK i siste liten.

Det hele ender derfor 5-5 etter en fotballkamp der det nesten er utrolig at Orkla ikke stikker av med alle poengene. All honnør til et hardt kjempende Kolbu/KK-lag, men dette skulle Orklaguttene strengt tatt ha hentet hjem! Sånn gikk det imidlertid ikke etter for enkle scoringer i mot, samtidig som effektiviteten foran mål var for dårlig til tross for fem scoringer. Dagens Orklaspiller og 3-målsscorer Arnstein Buøy var derfor ikke mer enn mellomfornøyd når han gikk av banen (bildet nedenfor). Ettersom KIL/Hemne tapte hele 0-3 hjemme for Raufoss2 i dag, ble likevel ett poeng viktig i kampen for å være helt i toppen av årets 3.divisjonstabell!

20150530 175132Dagens Orklamannskap: Håkon Lilleås Næss - John Isak Selbekk (Bendik Hellstrøm), Stig Sandø (Øystein Berdal), Daniel Westerhaug Selbæk, Knut Kåre Aftret Brøndbo - Sondre Sørløkk, Steinar Gjersvoll, Hassan Halane - Håkon Sanden, Erik Bjørkli Helgetun, Arnstein Buøy. Ubenyttede innbyttere: Even Rønningsbakk, Abdikadi Mohammed, Thomas Kristiansen, Tor Egil Johansen, Svein Joar Slørdal Røvik

Klikk her for alle resultater og tabell i 3.divisjon avd. 9. Neste kamp spilles borte mot Raufoss2 lørdag 6.juni kl. 16.00!

PS! Ikke glem søndagens oppgjør mellom Orkla og Rosenborg i NM G19 Telenor Cup! Avspark kl. 14.30 på Orkdalsbanken Stadion!