Nå kommer "cupfinalene" for Orkla

24/09/2022

Orkla FK sitt herrelag i 3. divisjon satte seg fredag på bussen nordover for å forberede seg til lørdagens kamp mot Rana. Etter helgas runde er det fire kamper igjen i årets Norsk Tipping - liga. Rana har fått et løft igjen etter en svak periode i sommer. Orkla har vært gjennom en tøff periode med kamper mot flere av topplagene i divisjonen. Vårens kamp mellom lagene i Idrettsparken endte med 1-2 til Rana. Rana var favoritter i lørdagens oppgjør. For Orkla ville det være positivt om poeng ble med hjem på bussen lørdag kveld.

Kampfakta med lagoppstillinger og kamphendelser fra Rana FK - Orkla FK lørdag 24. september ser du her.

Rana OFK 2022 01

Orkla FK har hatt relativt store defensive problemer denne sesongen. Laget slipper inn tre mål i gjennomsnitt pr kamp, og da er det vanskelig å vinne. Offensivt har det imidlertid vært flere gode prestasjoner. OFK har spilt flere jevne kamper mot lag på øvre halvdel av tabellen, men det har endt med for lite poeng. Før lørdagens kamp lå Orkla på 11. plass, med tre poeng ned til lagene under streken i 3. divisjon. Orkla kjemper med Tiller, Trygg/Lade, Innstranda og Melhus om sikker plass i neste års Norsk Tipping-liga.

Rana OFK 2022 03
Orkla fikk ingen god start på lørdagens kamp mot Rana. Før det var gått ett minutt lå den første ballen i nettet bak Orklas keeper Fredrik Sivertsen Bergslid. En lang ball i bakrom endte hos Alexander Iversen. Iversen sitt mottak gikk forbi keeper Bergslid som var på vei ut mot ballen. Angriperen på venstrekanten hos Rana kunne gå ballen i mål. 1-0 til hjemmelaget! Etter 12 minutter scoret Rana på nytt. Anton Pettersen Nordeng fikk ball ute på venstresiden. Han dro seg inn i banen og skjøt ballen i mål fra ca 16 meter.

Rana OFK 2022 05
Orkla fikk en del halvsjanser i løpet av de første 20 minutter, men de gode avslutningene lot vente på seg. Her skyter Sindre Tørset Valø over fra 20 meter. I stedet for redusering var det Rana som fikk sitt tredje mål for dagen. En ny bakromsball endte hos Brede Frøysa, som løp fra Orkla-forsvaret og satte ballen mellom bena på keeper Bergslid. 3-0 til Rana etter 21 minutter!

Rana OFK 2022 06

Orkla fikk en gavepakke etter 23 minutter da Rana ga bort ballen inne i egen 16-meter. Ole Løkken lyktes med en skuddfinte før han satte inn 3-1 med venstrefoten. En fin scoring av Orklas nummer 10! Omgangen ebbet ut med 3-1 til Rana, et resultat som fortsatt ga håp om poeng for OFK.

Rana OFK 2022 02
Andre omgang startet som den første. Etter få minutter økte Rana ledelsen til 4-1. Fredrik Rise satte ballen i mål etter et innlegg fra venstresiden. Den andre omgangen ble forholdsvis jevn, selv om resultatet preget spillet. Rana var fornøyde med situasjonen, mens Orkla prøvde å komme seg inn i kampen igjen. OFK skapte noen sjanser utover omgangen, men de var aldri i nærheten av å true hjemmelaget. Etter 86 minutter fikk kampen et skikkelig punktum da Anton Pettersen Nordeng scoret sitt andre for dagen på et brassespark. Rana vant fortjent over Orkla, selv om 5-1 muligens var i overkant.

Tiller spilte 2-2 borte mot Innstranda. Trygg/Lade tapte 0-1 mot RBK2, et RBK2 som avsluttet kampen med åtte spillere etter tre utvisninger i andre omgang. Melhus meldte seg på i kampen om en ny sesong i 3. divisjon med seier 3-1 mot Strindheim i Gruva. Orkla beholder den viktige 11. plassen, to poeng over streken.

Følg den spennende 3. divisjonsavdelingen til Orkla FK på NFF sine sider.

Neste helg kommer Innstranda til Orkla Sparebank stadion. Kampen spilles søndag 2. oktober klokka 16.15. Møt opp, og støtt Orkla på veien mot ny kontrakt i Norsk Tipping-ligaen!

PS! Allerede i morgen er det kamp på Orkla Sparebank stadion. Da spiller Orkla 2 mot topplaget Trønder-Lyn i 4. divisjon. Kampstart er klokka 14.00.