Målrike oppgjør i J19-serien

07/09/2020

I Trøndelag Fotballkrets er det ungdomsklasser fra 13 år og opp til 17 år på jentesida. På grunn av Korona og manglende kamptilbud er det i høst opprettet en serie for J19. I Orkla Fotballklubb har vi en god del jenter i junioralder. I tillegg har vi jenter på 17-årslaget som også kan bidra når det trengs. Derfor har OFK meldt på et 7er-lag som får spilt kamper denne høstsesongen.

J19 Sverresborg 02
Sist fredag var det hjemmekamp for Orkla J19 på 7er-banen på Orkla Sparebank stadion. På motsatt banehalvdel stilte J19-laget til Sverresborg. Man kan på en måte si at OFK tapte kampen med et brak, uten at det hadde noe med selve resultatet å gjøre. Fredagskvelden var nemlig preget av kraftige lyn, torden og regn, og dommer Marvin Bekken måtte avbryte kampen på grunn av sikkerheten til alle som var på banen. Da dommeren stoppet kampen ledet Orkla 2-0, men det var et skjerpet Sverresborg som kom på banen etter den ufrivillige pausen. Bortelaget scoret fire ganger, og gikk til pause med 2-4.
Andreomgangen ble jevn, selv om Sverresborg hele tiden hadde føringen i kampen. Trondheimslaget kunne dra hjem med seier 4-6. For Orkla FK sin del er kamper som dette god trening. Det er utfordrende teknisk å spille 7 mot 7 på en så liten bane, og det settes store krav til bevegelse både i forsvar og angrep. For å bryte ned motstanderen må det hele veien være samtidige bevegelser som gir åpninger på banen. Foran mål er det viktig å være konsentrert i avslutningene. Det er ikke enkelt å score på mindre mål. I forsvarsspillet handler det om å flytte beina fort nok, og det handler om å ikke sette seg ut av spill. Man må være tålmodig og la motstanderens angripere gjøre utslagene. Disse delene av spillet klarte Sverresborg noe bedre enn Orkla i denne kampen, og for våre jenter er det bare å ta med seg erfaringene.

J19 Melhus
Orkla Jenter 19 har spilt tre kamper til nå denne høsten. De startet borte mot KIL/Hemne, med en målrik kamp som endte 4-8 til OFK. Deretter var det hjemmekamp mot Melhus/Gimse. Det ble også en kamp med mange mål. Orkla vant til slutt 8-6.

J19 Melhus 02
Det er tette og jevne oppgjør i J19-serien. Nå venter kamper mot Sokna og Flatås, før serien snur med nye oppgjør mot de samme lagene utover høsten.

Terminliste ser du her.

Orkla J19 2021