Målrik kamp mellom RBK 2 og Orkla

19/04/2022

Orklas herrelag i 3. divisjon tok tirsdag turen til Lerkendal og SalMar-banen for å møte Rosenborg 2. Begge lagene stod med null poeng etter den første serierunden. Orkla tapte mot Rana, mens et svært ungt Rosenborg 2 tapte mot Steinkjer(Bilder: Skjermdump Direktesport).

RBK2 Orkla 190422 02
Rosenborg 2 stilte med et mye sterkere mannskap mot Orkla enn de gjorde i sesongstarten mot Steinkjer. Rosenborgs førstelag klarte ett poeng i Sarpsborg mandag, og flere av innbytterne i den kampen stilte fra start på SalMarbanen. Blant spillerne på RBK2 var Vebjørn Hoff, Adam Andersson, Adrian Pereira og Bryan Fiabema, i tillegg til unge talenter som Håkon Røsten og Marius Sivertsen Broholm. Ole Sæter startet på benken for RBK2.

RBK2 Orkla 190422 03
Rosenborg 2 startet klart best de første ti minuttene. De kom til flere innlegg på venstresiden ved Adrian Pereira. Et av innleggene ga hjemmelaget en veldig stor sjanse. Orklas keeper Fredrik Sivertsen Bergslid hadde en god redning allerede etter tre minutter. Like etter satte midtstopper Henrik Blomseth ballen i egen stolpe. Rosenborg kunne godt ha tatt ledelsen i innledningen.

RBK2 Orkla 190422 04
Etter 10 minutter kom Orkla på en overgang. Ole Løkken spilte gjennom Pål Fredrik Simonsen på venstrekanten. Simonsen gjorde ingen feil alene med RBK-keeper Sander Tangvik. Mot spillets gang ledet Orkla 1-0. Etter scoringen fikk Orkla mer kontroll på banespillet, selv om RBK2 fortsatt styrte det meste av det som foregikk. Hjemmelaget kom til flere halvsjanser, men Orkla forsvarte seg godt. Etter 28 minutter kom likevel utligningen. Orkla fikk et unødvendig ballmist på egen banehalvdel. Ballen ble spilt inn til Magnus Hammerås, som fikk vende opp for enkelt like utenfor 16-meteren til Orkla. Hammerås satte ballen nede i hjørnet med venstrefoten.

RBK2 Orkla 190422 06
Like etter kom RBK2 på nytt på venstresiden. Ballen ble spilt inn foran Orkla-målet av Adrian Pereira. Marius Sivertsen Broholm kom til skudd fra 7-8 meter. Broholm traff ikke godt, men ballen trillet inn i målet bak Orkla-keeper Bergslid. Kampen var snudd. Det var fortjent etter spill og sjanser, men baklengsmålene kom på noe unødvendig vis. Rosenborg 2 fortsatte trykket. Etter 37 minutter kom det en ny scoring for hjemmelaget. Andrian Pereira spilte vegg på venstrekanten, før han selv satte ballen i mål. Stillingen til pause var 3-1 til RBK2.

RBK2 Orkla 190422 07
Andre omgang startet med et vedvarende press fra hjemmelaget på SalMar-banen. Kristian Blåsmo Haugbjørg måtte forlate banen med en skade etter 48 minutter. Eirik Johansen Forbord kom inn for Orkla. Etter 50 minutter økte RBK2 til 4-1. Et innlegg fra Adam Andersson havnet ute på 16-meteren hos Vebjørn Hoff. Hoff fikk god tid til å sikte, og satte ballen høyt i hjørnet til høyre for Orklas keeper.

RBK2 Orkla 190422 08
Rosenborg 2 hadde full kontroll på kampen, men de var sårbare bakover på overganger. Etter 55 minutter fikk Ole Løkken ballen inne på banehalvdelen til RBK2. Løkken dro på seg flere forsvarere mens hans førte ballen framover på venstresiden. Ole Løkken fikk slått inn til Pål Fredrik Simonsen, som sikkert satte inn sitt andre for dagen. Stillingen var 4-2, og det var på ny litt liv i kampen. Etter knappe timen gjorde Orkla flere bytter. Tor Egil Johansen og Tobias Forbord Bergsrønning kom inn for Jørgen Krogstad og Sondre Ysland.

RBK2 Orkla 190422 09
Spenningen i kampen varte ikke lenge. Etter 65 minutter kombinerte ungguttene Broholm og Gaustad på høyresiden til RBK2. Dennis Bakke Gaustad spilte gjennom innbytter Ole Sæter. Sæter satte inn 5-2 til hjemmelaget. En stund senere fikk også Gaustad sin scoring da han satte inn en retur fra kloss hold. Med stillingen 6-2 etter 70 minutter handlet det bare om å begrense nederlaget for Orkla. Emil Eker Haugen og Lars Dybdahl kom inn for OFK. Adam Andersson la på til 7-2 etter 85 minutter, etter en veldig god pasning av Vebjørn Hoff. Det var riktignok mulig for Orklaforsvaret å falle av på den lange pasningen. Kampen endte 7-2 til RBK2.

Et teknisk godt Rosenborglag spilte for hurtig for Orkla. RBK-spillerne var også gode en mot en offensivt. Orkla skapte sine muligheter på overganger, da RBK2 var sløve defensivt etter egne angrep. Dette kunne Orkla med hell utnyttet enda bedre. Det var ikke i denne kampen at Orkla skulle ta poengene, særlig når Rosenborg stilte med et såpass sterkt mannskap. Det er bare å nullstille fram mot helga - da venter en ny og spennende kamp hjemme mot nyopprykkede Trygg/Lade.

Slik stilte Orkla FK i bortekampen mot RBK2

Fredrik Sivertsen Bergslid
Kristian Blåsmo Haugbjørg - Henrik Tessem Blomseth - Knut Kåre Brøndbo - Espen Grøset
Sondre Ysland - Jørgen Krogstad - Ole Løkken - Vidar Røttereng - Håkon Sanden
Pål Fredrik Simonsen

Reserver: Even Rønningsbakk, Tobias Forbord Bergsrønning, Lars Dybdahl, Eirik Johansen Forbord, Emil Eker Haugen, Tor Egil Johansen

Neste kamp for Orkla er hjemme mot Trygg/Lade på Orkla Sparebank stadion lørdag 23. april klokka 16.00. Møt opp og støtt gutta fram til årets første seier i Norsk Tipping - ligaen!

Full oversikt over Orkla kamper ser du her.