Legenden lever videre

19/01/2022

Det var trist å få budskapet om Nils Arne Eggens bortgang. Han som har betydd så mye for så mange, skulle hatt evig liv. Men selv om mannen er borte, lever legenden. Og den har evig liv for en som satte så store spor etter seg.

For de som levde tettest på Nils Arne kom ikke slutten overraskende. De siste ukene svingte formen kraftig. Når alt skal oppsummeres fikk Nils Arne et usedvanlig rikt liv. Og det handlet ikke bare om fotball, men hans Godfot-teori påvirket høy og lav, liten og stor. Politikere og næringslivsledere kom til Lerkendal for å lære av mester Eggen og kappes om å få han til å holde sine foredrag, som ved siden av å være lærerike, også var usedvanlig underholdende.

Nils Arne 4
En av Nils Arnes beste egenskaper var at han var så glad i sine medmennesker, og i heimbygda. Det hørtes kanskje ikke slik ut når han høvlet over spillere som gjorde feil på treningsfeltet, men han brydde seg om alle og hadde ekstra omsorg for de som slet. Godfot-teorien var en inspirasjon for dem også – ikke minst for dem.
Det at han som hadde ledet Rosenborg til seier mot Real Madrid, Porto, Galataseray, PSG, Athletic Bilbao, Borussia Dortmund, Blackburn, Panathinaikos og Milan, skulle legge all sin energi i å trene Orkla FK, var ingen selvfølge. Men for han var det helt naturlig å bruke av sin tid noen divisjoner lenger nede i systemet. Vis meg andre trenere fra øverste internasjonale hylle som har gjort det samme!
Og det skjedde med samme energi og samme filosofi. Han utviklet et godt kollektiv som spilte i lengderetningen – og som skulle underholde. Kravet om å underholde lå alltid i bunnen av Nils Arne fotballfilosofi. «Folk betaler ikke for å se på innkast», pleide han å si. Samhandling og gjennombruddshissig var begreper han skapte og gjorde til folkeeie.

Rosenborgs strukturerte angrepsfotball var Nils Arnes genistrek. Han lå foran de fleste, kanskje alle, i det å skape en angrepsfotball som kunne åpne ethvert forsvar. Det kunne gå år mellom kamper der RBK gikk målløse av banen.
Han var belest i filosofi og bereist i fotball og det han lærte satte han sammen til sin egen unike fotballfilosofi. Kunnskapen kombinert med en voldsom energi og gjennomføringskraft var grunnlaget for Rosenborgs suksessperiode. I tillegg hadde han unike evner som formidler. I sitt hode hadde han et krystallklart bilde av hvordan laget skulle spille, men genistreken var hans evne til å overføre det bildet til spillerne.

På ett område tok han fryktelig feil. Til de som var bekymret for RBK etter Eggen, svarte han at kulturen sitter i veggene. Det gjorde den ikke i mer enn noen uker. Først smuldret kulturen bort, så smuldret spillestilen opp og så gikk det fullstendig skeis med RBKs økonomi.
Men ingen kan ta fra oss tiden da ukens høydepunkt var Rosenborgs kamper i Mesterligaen. Enten vi så kampene på Lerkendal i flomlys med dugg i gresset eller i godstolen foran tv, var det opplevelser så fulle av følelser at det sitter i oss så lenge vi lever. Så godt som hele Norge skrudde over på TV3, og det var ene og alene Nils Arne Eggens skyld. Ingen tvil om at han var den som skapte det som kalles mesterligaeventyret.
Vi er så mange som har så mye å takke Nils Arne for. Vi som levde tettest på han, og hadde Nils Arne som mentor og klubbkollega og inspirator har ekstra mye å takke for. Alle andre klubber kan misunne oss å ha et medlem som var så viktig og ga så mye av seg selv. Orkla Fotballklubb ville neppe eksistert i dag uten Nils Arne.

Hvil i fred, mester!

På vegne av Orkla Fotballklubb