Koste seg på den 10.fotballskolen i rekken!

02/09/2013

Deltakerne på årets Orkla Tine Fotballskole fikk ei helg spekket med fotballspill og godt kameratskap! Dette var den 10. fotballskolen i rekken og på bildet ser vi de yngste guttene sammen med instruktørene Martin Aakerholm og Erik Bjørkli Helgetun.

Orkla Tine Fotballskole er for jenter og gutter i alderen 10-13 år og i år var det deltakere fra alle klubbene i nærområdet, dvs. Orkdal, Orkanger, Svorkmo NOI, Glimt, Skaun og Orkla. Fotballskolen startet lørdag morgen med regn i lufta og bløtt gress. Dette la imidlertid ikke noen demper på aktivietetene som rullet og gikk fra kl. 09.00 på morgenen til 16.00 på ettermiddagen. Når så sola tittet fram på søndag, kunne de ca. 80 deltakerne virkelig kose seg både på kunstgress og naturgress i Idrettsparken.

Årets fotballskole var altså den 10. i rekken, noe som betyr at nesten 1.000 deltakere har vært innom Orklas fotballskole opp gjennom årene! Også i år var det stor interesse for ei helg med fotballspill og ikke minst var det gledelig at hele 30 jenter deltok. På bildet ovenfor ser vi instruktør Elise Aas sammen med noen av jentene på fotballskolen.

En egen keeperskole er en viktig del av Orkla Tine Fotballskole og i år hadde Orklas keepertrener Bjørn Næss lagt opp til keeperaktiviteter både lørdag og søndag. Hele 14 keepere deltok og de fikk en drøss med gode tips for hva de må trene på for å bli gode målvakter! På bildet nedenor ser vi Orklakeeper Håkon Lilleås Næss sammen med 2 av keeperne.

I løpet av helga ble det også tid til en Fair Play-prat med fotballskoledeltakerne. Her ble det diskutert hva Fair Play egentlig handler om og hva begrepet betyr for den enkelte. Det var stor enighet om at Fair Play gjelder både på og utenfor banen - og at verdier som respekt og toleranse er viktig for å få et positivt, trygt og godt fotballmiljø. Det ble konkludert med at Fair Play kort sagt handler om hvordan vi oppfører oss mot hverandre og at ALLE i fotballfamilien har et ansvar for Fair Play!

Aktivitetene på fotballskolen ble ledet av Orklas junior- og seniorspillere, både fra dame- og herresiden. Instruktørene fulgte et opplegg basert på øvelser hentet fra treningsøkta.no, med ulike temaer for de enkelte øktene. Deltakerne var delt inn etter alder i egne jente- og guttegrupper og aktivitetene var lagt opp med fokus på mye ballkontakt og med mange spillsekvenser.

Idrettsparken på Orkanger og OIFs klubbhus var base for fotballskolen og som vi ser på bildet ovenfor, fikk deltakerne også servert en solid lunsj begge dagene. Etter 2 dager fyllt med fotballaktiviteter ble det hele avsluttet med diplomoverrekkelser, før de litt småslitne men forhåpentligvis fornøyde unge fotballspillerne kunne reise hjem.

NB! Flere bilder fra Orkla Tine Fotballskole blir etter hvert lagt ut på disse sidene. Sjekk under menyvalg "Orkla Tine Fotballskole" på toppen av sidene!