Herrer senior tilbake i trening

09/04/2021

Herrelaget til Orkla Fotballklubb tok en noe ufrivillig pause fra fotballtrening va Koronabestemmelsene ble strammet inn og forlenget tidlig i mars. Nå er Jon Pelu og spillerne tilbake på treningsfeltet, i håp om at kampsesongen kan komme i gang før sommeren.

Trening OFK april 2021 03

Norsk Tipping-ligaen, der Orklas herrelag (MSA) spiller, kan komme i gang med seriespill 13. juni. Dette er NFFs mest positive tolkning av regjeringens signaler om gjenåpning av samfunnet. Dette innebærer normalt oppsett med dobbel serie. Men det er mer sannsynlig at med oppstart 20. juni og enkel serie.
Fotballforbundets tolkning baserer seg på signaler om at breddeidretten kan få lov til å trene med kontakt og spille treningskamper fra midten av mai. Det er et medisinsk krav at spillerne skal ha fire uker med fullkontakt trening før seriestart.

Trening OFK april 2021 01
Direktør for utvikling & aktivitet i NFF Alf Hansen, innrømmer at man ikke har lyktes med å komme i dialog med myndighetene etter at statsministeren offentliggjorde sin plan for gradvis gjenåpning av samfunnet. Man håper å få den dialogen før myndighetene går ut med mer detaljerte opplysninger om åpningen av breddeidretten i neste uke.
Serieåpning 13. juni er alternativ A. Det innebærer dobbel serie og 6-7 midtukekamper. Siste kamp må spilles i slutten av oktober av hensyn til lys- og baneforhold. Det er ikke lagt inn rom for ferie, noe som betyr at det må spilles mange midtukekamper. NFF har også øremerket to helger i august til cupen (NM).
Alternativ B med seriestart 20. juni er mer sannsynlig fordi det gir færre midtukekamper selv om det gis rom for ferieavvikling. Serien spilles i seks avdelinger hver med 14 lag. Seriespillet munner ut i sluttspill om opprykk mellom seks lag mens åtte lag må spille om å unngå nedrykk.
Et tredje alternativ (D) med 6 avdelinger og 14 lag i enkel serie, er ønsket av 63 prosent av klubbene. Dette alternativet omfatter seriestart rundt 1.august. Et fjerde alternativ (C) med 12 avdelinger med syv lag kan være aktuelt hvis D ikke lar seg gjennomføre på grunn av reiserestriksjoner. Alternativ C innebærer dobbel serie og kvalifiseringskamper.
Det er fortsatt flere spørsmål enn svar og det meste styres av smittespredning og vaksineringstempoet. Statsministeren har lovet idretten en mer detaljert plan i neste uke. Imens må våre seniorspillere forberede seg på seriestart i midten av juni. Tiden framover vil vise oss om Erik Helgetun og resten av seniorlaget i OFK har grunn til å smile over at fotball igjen ruller på Orkla Sparebank stadion og andre arenaer i Norge.

Trening OFK april 2021 02