Herlig seier borte mot Byåsen!

18/09/2021

Lørdag var det ny bortekamp for Orkla FK sitt herrelag i 3. divisjon. Denne gangen tok OFK turen til Dalgård for å møte Byåsen. Før kampen stod Orkla med 7 poeng på tabellen, mens hjemmelaget fra Byåsen hadde kapret 10 poeng.
(Bilder: Skjermdump Direktesport)

Byasen Orkla 180921 02
Byåsen startet kampen klart best, og Orkla-keeper Håkon Lilleås Næss måtte tidlig i aksjon på Byåsen Arena. I løpet av de første fem minuttene hadde Næss to gode redninger. I kampens niende minutt tok Byåsen ledelsen 1-0. En dødball ble slått inn foran Orklas mål. Byåsen vant to hodedueller, før ballen datt ned på hodet til Anders Nytoft, som trygt kunne heade ballen i mål.

Byåsen fortsatte å ha initiativet i kampen, selv om det ikke ble altfor mange sjanser. OFK måtte gjøre en tidlig bytte, da Mats Berg Pedersen ble skadet. Inn kom Tor Egil Johansen. Orkla fikk flere cornere og frispark, uten å skape de store mulighetene foran Byåsens mål. Rett før pause skulle det likevel lykkes for Orkla. En corner fra høyre ble slått inn av debutant Pål Fredrik Simonsen(fra KIL/Hemne). Erik Hægstad Johnsen slengte seg fram og headet inn utlikningen via stolpen. Det var en god prestasjon av midtstopperen, som var tilbake på laget etter å ha stått over forrige kamp mot Spjelkavik. Rett før pause hadde Byåsen en ny stor mulighet, men ballen gikk utenfor målet til Håkon Lilleås Næss. Pauseresultatet var 1-1, noe Orkla kunne være godt fornøyd med etter spill og sjanser.

Byasen Orkla 180921 01
Steinar Gjersvoll måtte gi seg i pausen for Orkla. Inn fra start i andre omgang kom Espen Grøset. Orkla fikk en spillemessig god start på omgangen, og etablerte et visst trykk på hjemmelaget. Byåsen gikk likevel opp i ledelsen igjen etter 53 minutter. Et innlegg bak midtstopperne til Orkla ble satt i mål av Jonas Lian Horten. Etter scoringen var det igjen hjemmelaget som virket farligst.

Byasen Orkla 180921 04
Etter 60 minutter gjorde Orkla nok et bytte. Samuel Vattengård kom inn for Sindre Tørset Valø. I kampens 63 minutt forsøkte Ole Løkken å tråkle seg gjennom Byåsens forsvar. Det endte med et frispark for Orkla. Ole Løkken tok frisparket selv, og dunket ballen inn i det lengste hjørnet. Det stod 2-2 på Byåsen Arena. Etter utligningen bølget spillet frem og tilbake, men det var fortsatt Byåsen som hadde et lite initiativ i kampen. Hjemmelaget ble muligens snytt for en straffe. Dommeren valgte i stedet å gi frispark rett utenfor 16-meteren. Frisparket ga ikke uttelling. Ole Løkken fikk en ny god mulighet etter 75 minutter, men skuddet fra Orklas midtbanemann gikk over. Løkken ga seg imidlertid ikke. I kampens 85. minutt gjorde han en fantastisk soloprestasjon da han dro seg forbi flere Byåsenspillere og skjøt ballen høyt i mål fra skrått hold. 2-3 til Orkla! Det var en utrolig bra prestasjon av Ole Løkken, som spilte en stor andreomgang. De siste minuttene av kampen handlet om å holde Byåsen vekk fra Orklamålet. Sander Halvorsen kom inn for Sondre Ysland for å styrke det defensive. Orkla klarte å holde unna, og tre utrolig deilige poeng ble med hjem fra en vanskelig bortekamp. Orkla tok sin tredje seier på bortebane denne høsten!

Seieren bringer Orkla opp på 10 poeng, det samme som Byåsen. Tabellen for 3. divisjon ser du her

Slik stilte Orkla i bortekampen mot Byåsen
Håkon Lilleås Næss

Sindre Tørset Valø - Erik Hægstad Johnsen - Henrik Tessem Blomseth - Håkon Sanden
Ole Løkken - Steinar Gjersvoll
Sondre Ysland - Mats Berg Pedersen - Pål Fredrik Simonsen
Emil Lynum
Benyttede reserver: Tor Egil Johansen, Espen Grøset, Samuel Vattengård, Sander Halvorsen

Neste kamp for OFK i 3. divisjon er hjemme mot Strindheim neste lørdag klokka 16.00. Møt opp på Orkla Sparebank stadion!