Gratulerer til tidenes beste fotballtrener

17/09/2021

I dag gratulerer vi Nils Arne Eggen med 80-årsdagen. Hele Norges Nils Arne er vårt viktigste medlem, vår velgjører og strateg. Uten han hadde det neppe vært noen Orkla Fotballklubb i dag.

Orkla må være Norges heldigste klubb som har et medlem som Nils Arne. Han har alltid ivret for lokalsamfunnet og var katalysator for å stifte klubben i 1998. Nils Arne skaffet oss også status som regional satsingsklubb, samarbeid med Rosenborg og en god slump penger til kunstgressbane. Han var den som reddet klubben da det holdt på å rakne for ti år siden. Han trente Orkla i årene 2011 til 2016. Nils Arne er forskjellen på alt og ingen ting i denne klubben. Derfor bøyer vi oss dypt og ærbødig i en hjertelig gratulasjon.

Nils Arne 03
Hvilken klubb vil ikke misunne oss å ha et medlem som Nils Arne, Norges beste fotballtrener gjennom alle tider. Den påstanden kan gjerne diskuteres andre steder, men ikke i klubben vår. Eller i Rosenborg. Eller i Moss for den saks skyld. Klubbene som dro nytte av hans unike evner som leder og trener står igjen med mesterstykker, medaljer, minner og uforglemmelige øyeblikk.

Han skapte ikke bare store fotballøyeblikk, han revolusjonerte vår måte å tenke fotball og snakke om fotball. Samhandling ble et begrep som ble overført til de fleste samfunnsområder. Politikere og næringslivsledere rente ned dørene i Brakka på Lerkendal for å lære lagbygging av Nils Arne. På toppen av alt annet var han Norges mest ettertraktede foredragsholder.

Og det skulle bra mangle om ikke suksessoppskriften var etterspurt. I Moss snudde han nedrykk i 1985 til seriemesterskap i 1987. Han endret Rosenborg fra å være et ordinært lag i norsk elite til å bli Norges soleklare ener og best i Norden. Mirakelet i Moss ble overgått av Mirakelet i Milano. I siste halvdel av 1990-tallet kunne ingen europeiske klubber føle seg trygge når de møtte Rosenborg. Det var et lag uten stjerner, bygget på samhold og samhandling. Lagets eneste stjerne var treneren.

I bunnen av Nils Arnes filosofi ligger et intenst ønske om å spille attraktiv og angrepsvillig fotball. Derfor har Nils Arnes lag sjarmert og skapt begeistring som ingen andre.

Nøkkelen til suksessen var hans unike evne til å bygge lag, sette sammen komplementære komponenter og bruke folk i de rollene de var best, presist oppsummert i begrepet «godfot-teorien». Som den beleste og lærde mann han er, har Nils Arne Eggen en verktøykiste alle andre fotballtrenere kan misunne ham.

Han vant 15 seriegull og 6 cupgull som trener, men det som skinner sterkest er Rosenborgs prestasjoner i mesterligaen. Det er utenkelig at noen kan gjenskape en slik glansperiode.

Nils Arne hadde, og har fortsatt, troen på at det umulige var mulig. Han har gjennomføringsevnen og staheten som skulle til for å lykkes. Og han har unike pedagogiske evner til å overføre sitt bilde av samhandling til spillerne.

Hva hadde Orkla vært uten Nils Arne, hva hadde Rosenborg vært og hva hadde norsk fotball vært uten han?

Nils Arne 3