Valset over Steinkjer!

13/08/2017

20170813 200938 2Orkla fosser rett i angrep etter avspark og jubler for 1-0 før to minutter er passert! Og når dommeren blåser til pause, har hjemmelaget satt inn enda seks scoringer bak Steinkjers keeper. Bortelaget vinner faktisk andre omgang 2-1, men Orkla står likevel igjen med en overbevisende 8-2 seier og tre svært viktige poeng etter dagens kamp på Orkdalsbanken stadion!

Orkla hadde i realiteten kniven på strupen før oppgjøret mot Steinkjer. Mosjøen ble tidligere denne uka tilkjent alle tre poengene i kampen mot Mo, etter at Mo hadde brukt en spiller som ikke var spilleberettiget. I tillegg gikk et par andre kamper tidligere i denne runden i Orklas disfavør. Alt annet enn seier ville derfor sette Orkla i en svært vanskelig posisjon med tanke på spill også neste år i Norsk Tipping-ligaen.

20170813 202502Dette var selvfølgelig dagens Orklamannskap også klar over og går beinhardt ut fra startblokkene. Minuttet er ikke passert når Orkla får et frispark. Arnstein Buøy triller ballen til Erik Bjørkli Helgetun, som kontant banker kula inn i nettmaskene fra godt og vel 20 meter (bildet over).

20170813 202121Mål nummer to kommer et fem-minutt senere. Dagens kaptein Helgetun kriger med seg ballen på venstresiden og slår inn i feltet. Der treffer ballen Håkon Sanden (nr. 9 på bildet over) i kneet før den triller over målstreken til 2-0. En litt heldig scoring, men samtidig et resultat av knallhard jobbing av Orklalaget i starten av oppgjøret!

20170813 20051816 minutter passeres når høyreback Sindre Tørset Valø kaster langt inn i Steinkjerfeltet. Der står Erik Bjørkli Helgetun og stanger ballen inn til 3-0. Like etter er Orkla på nytt nær scoring, men denne gangen går avslutningen fra Håkon Sanden i stolpen og ut.

Steinkjer er tydelig rystet og skjønner nok ikke helt hva som treffer de denne ettermiddagen på Orkdalsbanken stadion. Orkla eier matchen fullt og helt og bortelaget er bare sporadisk på besøk i nærheten av Håkon Næss i Orklaburet.

20170813 201059Hjemmelaget fortsetter å kjøre på og 4-0 kommer når 20 minutter av kampen passeres. Denne gangen gjør Håkon Sanden alt selv når han broderer seg inn i Steinkjerfeltet før han kliner ballen i nettmaskene!

20170813 200735Speaker rekker nesten ikke annet enn å annonsere Orklascoringer til de rundt 200 tilskuerne på tribunen. I det 25 minutter passeres, må måltavla igjen justeres med en Orklascoring. Erlend Løkken er sist på ballen og kan juble for 5-0 (bildet over) etter nok en assist av (så langt) to-målsscorer Helgetun.

20170813 195707Så roer det seg litt ned, før det på nytt eksploderer i minuttene før pause! Først felles Helgetun innenfor 16-meteren og dommeren blåser straffe, som Arnstein Buøy rolig setter i mål. Deretter avsluttes omgangen med nok en scoring av Erik Bjørkli Helgetun, dagens vikarkaptein i Steinar Gjersvolls karantenefravær.

Det betyr at bunnlaget Orkla går til pause på smått fantastiske  7-0 over Steinkjer! En strålende omgang av hjemmelaget som virkelig har svart på tiltale!

20170813 195352Andre omgang er fire minutter gammel når mål nummer åtte kommer! Sindre Tørset Valø krangler med seg ballen ved kortlinja og slår inn til Arnstein Buøy som har en enkel jobb med å sette inn 8-0! Like etter kan Abdikani Mohammed sette inn Orklas niende, men på blank goal setter Abdi ballen over.

20170813 192525Orkla slår nå litt ned på tempo og innsats og slipper Nordtrønderne mer med i kampen. Hjemmelaget skaper fremdeles de fleste og de største sjansene, men med 8-0, er naturlig nok noe av gnisten borte. Etter hvert kommer også flere bytter og når kvarteret gjenstår får 15-årige (snart 16) Magnus Sandvik Høiseth (bildet over) sin A-lagsdebut.

DSCN7412Mot slutten av kampen reduserer Steinkjer to ganger etter det som må sies å være noe ukonsentrert Orklaspill. Thomas Sivertsen er mannen bak begge scoringene. På bildet over setter han inn 8-2, noe som da også blir sluttresultatet.

Bølgen med uavgjortkamper for Orkla har dermed lagt seg og en svært viktig tre-poenger er landet! Orkla klatrer nå på tabellen og har to lag bak seg og bare ett poeng opp til dagens motstander Steinkjer. Videre opp til RBK2 på sikker plass (med en kamp mindre spilt), er det fire poeng. Mo ligger på plassen foran RBK2, fem poeng foran Orkla.

20170813 200353

Klikk her for alle resultater og tabell i Norsk Tipping-ligaen avdeling 5!

Sjekk Orklas facebooksider for et bildealbum fra kampen!

20170813 193512Dagens Orklamannskap: Håkon Lilleås Næss - Sindre Tørset Valø (Morten Grøset), Erik Hægstad Johnsen, Knut Kåre Brøndbo (Christian Sommerschild), Espen Grøset - Hassan Halane (Vebjørn Trønsdal Bævre), Abdikani Mohammed (Magnus Sandvik Høiseth), Erlend Løkken - Håkon Sanden, Erik B. Helgetun, Arnstein Buøy

PS! Neste seriekamp spilles borte mot Verdal, lørdag 19.august kl. 16.00!