- Treningskvalitet avgjørende

17/07/2017

20150530 154443 2Treningskvalitet blir en avgjørende faktor for om Orkla skal klare å plukke nok poeng i høstsesongen! Det sier Orklatrener Arnstein Røen når han vurderer Orklas muligheter til å krabbe opp på sikker plass i Norsk Tipping-ligaen. Røen er klar på at tirsdagens treningskamp mot Ranheim garantert blir en tøff oppgave, men at laget forhåpentligvis kan ta med seg tempo og intensitet fra denne kampen inn mot høstens første seriekamp mot Sverresborg på søndag.

Orkla ferierer på nest siste plass i Norsk Tipping-ligaen og må gjøre en vesentlig bedre høstsesong enn det laget har gjort så langt for å spille på samme nivå neste år. Etter en overbevisende serieåpning hjemme mot Kolstad (seier 3-1), buttet det skikkelig imot for Orkla de neste kampene. Inkludert cupkampen mot Tynset, ble det en tapsrekke på åtte kamper før trenden ble snudd med en solid 5-1 seier borte mot Mo.

Avslutningen på vårsesongen sto til godkjent, med en ny tre-poenger hjemme mot Træff og uavgjort borte mot RBK2, før det ble tap 1-3 hjemme mot Strindheim i siste kamp før ferien. Det betyr at Orkla på nest siste plass, står med 3 seire, 1 uavgjort og 8 tap når Norsk Tipping-ligaen starter opp igjen til helga.

DSCN9968

"Det blir absolutt en svært spennende høstsesong" sier Orklatrener Røen, som tror det blir jevnt nedover på tabellen og at små marginer fort kan bli avgjørende for hvordan sluttabellen blir seende ut. "Realiteten er uansett at vi må plukke vesentlig flere poeng i høst enn vi har gjort så langt", sier Røen.

20170714 214436For å klare det, blir altså kvaliteten på treningene helt avgjørende i følge Røen. "Vi har sett at gode treningsuker der alle spillerne er tilgjengelig, har blitt fulgt opp med gode prestasjoner i kamp. I tillegg blir det viktig å holde spillerne skadefrie i høstsesongen. I perioder har vi hatt litt for mange spillere ute med skade, noe som går ut over treningskvaliteten og selvfølgelig også fører til rokeringer på laget", fortsetter Orklatreneren.

20160820 175329 2Dessverre er en nøkkelspiller som Knut Kåre Brøndbo (bildet over) fremdeles ute med hamstringsskade og vil nok ikke være klar til høststarten. Forsvarer Sindre Tørset Valø (bildet nedenfor) vil derimot bli mer tilgjengelig i høst enn han har vært i vårsesongen. Valø er inne til førstegangstjeneste, men blir nå stasjonert på Ørlandet, noe som gjør han mer disponibel framover.

DSCN2766 2"I tillegg håper vi på en forsterkning eller to, som kan gå inn og løfte laget", sier Røen, som fremdeles er optimist i forhold til å klatre på tabellen og sikre fortsatt spill i Norsk Tipping-ligaen. "Vi både vet og har vist at vi har nivået inne - også blir det bare å bekrefte dette gjennom å sanke nok poeng i høstsesongen, noe vi helt klart har tenkt å gjøre!", avslutter Orklatreneren.

Norsk Tipping-ligaen sparkes igang igjen til helga og Orkla møter Sverresborg borte på Havstein kunstgress søndag 23.juli kl. 17.00. Klikk her for status i Norsk Tipping-ligaen avdeling 5!