Sondre Sørløkk går til Ranheim!

15/08/2016

DSCN7658Orklas midtbanespiller Sondre Sørløkk (19) signerer her avtalen med Ranheim Toppfotball og er med det klar for spill i OBOS-ligaen. Meldalingen som har gått gradene i Dalguten, Meldal og Orkla, er dermed klar for norsk fotballs nest øverste nivå!

Sondre er født i 1997 og har vokst opp på Storås der han startet fotballkarrieren i Dalguten før han fortsatte i overbygningsklubben Meldal FK. Der debuterte han på seniorlaget i 2013, noen dager før han fylte 16 år. Foran høstsesongen samme år, gikk Sondre til Orkla i 3.divisjon og nå tar han altså ytterligere noen steg og skal prøve seg på norsk fotballs nest øverste nivå.

DSCN6881 2

Sondre har lagt ned mye hardt arbeid for å komme dit han er i dag. Et voldsomt antall timer er tilbrakt på Heggøya, banen like utenfor stuedøra - og det er ingen tvil om at Sondres indre drivkraft til å trene, spille mye fotball og gjøre det som kreves for å ta ut sitt beste, er forbilledlig for å bruke Nils Arne Eggens uttrykk!

DSCN7664Orklatrener Arnstein Røen beskriver Sondre som en veldig seriøs fotballspiller. En ydmyk, nysgjerrig og lærevillig gutt som samtidig jevnt og trutt, steg for steg, har tatt neste nivå både i trening og i kamp. Sondre bygger fortsatt fysisk kapasitet som hurtighet, fotballutholdenhet og styrke, samtidig som han også utvikler seg taktisk og teknisk. På bildet over ser vi Røen sammen med Sondre og sportslig leder i Meldal FK, Per Joar Sandvik.

2015 10 24 18.42.14Røen beskriver videre unggutten som en typisk indreløper med gode ballferdigheter, god med begge beina og en som scorer relativt ofte fra sin midtbaneposisjon. Sondre er dessuten utrolig løpsvillig, med stor gjennombruddskraft og flink til å skape og utnytte 2/1-situasjoner offensivt.

DSC 0025En hverdag i OBOS-ligaen kan selvfølgelig ikke sammenlignes med spill i 3.divisjon. Sondre må nok derfor fortsatt jobbe hardt, men har samtidig lagt et godt grunnlag for å ta ytterligere steg. Det hører også med til historien at Sondre jevnlig det siste trekvart året har trent med RBKs A-gruppe - også der med gode tilbakemeldinger!

DSC 0038 3Når Sondre Sørløkk nå går til Ranheim er det derfor først og fremst hans egen fortjeneste. Samtidig viser dette at klubbene i Orkdalsregionen jobber godt og at det er fullt mulig å gå gradene i lokalfotballen, før steget opp til toppfotballen tas.

20160807 174727 2Orkla har som mål å etablere seg i den nye regionsligaen neste år, hovedsaklig basert på spillere med lokal tilknytning. Orkla ønsker derfor å videreutvikle et allerede godt samarbeid med naboklubbene, med en felles målsetting om å styrke "Orkdalsfotballen".

I et slikt samarbeid vil Orkla være et naturlig mellomsteg for spillere som utvikler seg til å bli interessante for klubber på et enda høyere nivå. Og vi føler oss relativt sikre på at det vil komme flere lokale spillere etter Sondre!

DSCN2322

Overgangen til Sondre Sørløkk medfører også et tettere samarbeid med Ranheim Toppfotball, både sportslig og administrativt. I tillegg vil Orkla opprettholde den gode kontakten klubben har med Rosenborg. Dermed vil Orkla og fotballen i regionen ha tilgang til mye kompetanse og muligheter for sportslig utvikling i årene som kommer.

Både Orkla og Meldal har vært løsningsorienterte når det gjelder økonomi i overgangen. Overgangen fra Orkla til Ranheim utløser derfor ingen store penger, samtidig som både Meldal og Orkla er sikret en andel av et eventuelt videresalg fra Ranheim.

DSCN7569Gårsdagens kamp mot Byåsen2 ble dermed Sondres siste kamp i Orklatrøya - ihvertfall i denne omgang. Sondre blir dermed stående med totalt 69 obligatoriske kamper for Orkla, der han har notert seg for 32 mål.

20160803 194336

Vi gratulerer Sondre med et nytt steg i karrieren - og både Meldalsklubbene og Orkla kan være stolte over å ha bidratt til å utvikle en spiller som er attraktiv for norsk toppfotball!