Over 100 tilskuere på den første Orkla-kampen

02/08/2020

I løpet av juli ble det lagt nytt kunstgress på Orkla Sparebank stadion. Situasjonen rundt Koronaviruset har ført til mindre fotballaktivitet enn ønsket denne sommeren. 1. august åpnet regjeringen for barne- og ungdomsfotball, og allerede på den andre dagen i august var det klart for kamp på det nye kunstdekket. Orkla G16 innledet med OBOS-kamp mot Freidig, og utover uka følger flere av lagene i Orkla sin ungdomsavdeling etter med sine første kamper.

OFK G16 Freidig 05

Det er ikke bare spillere og lagledere som er sulteforet på fotball i 2020. Under søndagens G16-kamp var det over 100 mennesker tilstede på tribunen og rundt banen.

OFK G16 Freidig 3

Publikum fikk se en underholdende og jevn kamp mellom to lag som tydelig var glade for å kunne spille kamper igjen, selv om spillerne nok ikke var i topp kampform etter flere måneder med Koronatrening. Freidig åpnet kampen best spillemessig, uten å skape altfor mange store sjanser foran målet til Orkla. Litt mot spillets gang klarte Tobias Forbord Bergsrønning å dra seg fri på utsiden av Freidigforsvaret. Den raske kantspilleren satte ballen flatt i lengste hjørnet, og dermed var det 1-0 til hjemmelaget.

OFK G16 Freidig 4

Et stykke ut i omgangen slo Freidig tilbake med to raske mål, det første på straffe. Bortelaget kunne gå i garderoben med en fortjent ledelse.

OFK G16 Freidig 03

Orkla G16 startet 2. omgang veldig godt, og det tok ikke mange minuttene før lagene var like langt. Aristote Mpolesha satte inn utligningsmålet etter at hjemmelaget hadde spilt seg fint fri på venstresiden. Kampen stod en stund og vippet, likevel med Orkla som det førende laget. Hjemmelaget skapte flere muligheter foran Freidigmålet, blant annet gjennom et stolpeskudd fra Samuel Sommervold. 10 minutter før slutt avgjorde Freidig kampen etter en heading på corner. En artig kamp endte 2-3.

Orkla G16 2020

Orkla G16 fortsetter med kamper allerede tirsdag, da de har to lag i aksjon i OBOS-cup. Et lag spiller mot borte mot Melhus, mens et annet spiller borte mot Skaun.

Sjekk ut Orkla FK sine kamper den nærmeste tiden på Fotballforbundets sider.

Hva så med seniorlagene våre? 10. august kommer det ny informasjon fra Abid Raja og regjeringen.