Orklandlekene med heldag i Hoston

04/08/2021

Orklandlekene 2021 besøkte Hoston på dag tre av årets leker. Der ble deltakerne kjent med volleyball og ridning. Deltakerne i OrklandLekene fikk oppleve Hoston på sitt beste. Den vakre bygda har et utrolig flott anlegg for sandvolleyball og like imponerende ridehall på Berge Gård. Disse anleggene bidrar til bredden i flotte tilbud for idretten i Orkland kommune.

IMG 2629 egcbocct

Orklandlekene byr på varierte aktiviteter. Etter gårdagen i Knyken, med hopp, skyting, orientering og trimpark, var det klart for volleyball i dag.Fjellmann er blant kommunens mindre idrettslag, men de er kanskje det laget som leverer stabile prestasjoner på høyest nivå. Kvinnelaget konkurrerer i 2.divisjon og kniver om å være best i Trøndelag. I år stiller Fjellmann lag i alle klasser.

IMG 2657 kspsgino

Fjellmann tok imot OrklandLekene med trenere som er nyutdannet i å instruere barn og ungdom. Våre 50 deltakere fikk den best tenkelige introduksjon til volleyball.

IMG 2662 ilvqwmlj

IL Fjellmann har tre nye baner. 30. mai kom en lastebilkolonne med 400 tonn importert sand. Når sola skinner som i dag blir det rene sydenfølelsen ved Hostovatnets bredd.

Berge gard 02
Det er et stort sprang fra volleyball til hest. Hos Eva Gynnild Berge på Berge gård fikk deltakere under Orklandlekene et nært møte med hestene på gården. Ikke alle føler seg like komfortable med store dyr. Noen nøyde seg med å stryke hestens hals og mule. Andre ville ri i både trav og galopp og noen dristige jenter balansere stående på hestens brede rygg. Under Eva Gynnild Berges kyndige veiledning var alt mulig. I OrklandLekene står deltakerne fritt til å velge hvor mye de vil delta.

IMG 2612 lfegdncm2
«Kan jeg få stå på hesten», spurte Ayla Vidvei. Det fikk hun. Snill hest og modig jente, med balansen i orden.

Berge gard 03
Når tilliten til hesten er på plass kan vi prøve å snu oss rundt.

IMG 2621 akbeubum2
Det er ikke bare hester som fanger oppmerksomheten i Hoston. På Berge gård kan man møte mange interessante skapninger. Noen forelsket seg i hunden Tipsy, men grisen Oddemann er gårdens soleklare vinner i klassen kjæledegge.

Hoston 01
Innimellom får vi tid til å prøve andre leker. Hoston har en aktiv 4H-klubb som laget morsomme utfordringer til våre deltakere.

IMG 2628
Det ble en veldig fin dag i Hoston. OrklandLekene takker så mye for den gode mottakelsen i Hoston. Noen av deltakerne finner nok veien tilbake til Hoston Storstue eller Berge Gård.

Med det er vi ferdig med dag tre av årets Orklandleker. Vi avslutter i Idrettsparken torsdag, med ei fotballøkt og bading i Orklandbadet.