Ny god kamp av damelaget

04/05/2018

Torsdag 3. mai kom Singsås Ksr på besøk på Orkla Sparebank Stadion. Singsås lå på tredjeplass på tabellen og fremstod i utgangspunktet som en vanskelig motstander. Slik skulle det vise seg å ikke bli, i alle fall delvis.

Da dommeren etter 90 minutter blåste av kampen stod det 5-0 på lystavla i vår favør. Kampen sett under ett får likevel kun karakteren bestått minus. Minuset kommer fordi vi, for andre kamp på rad, spiller en rufsete og nært inn på svak 1.ste omgang. Vi vinner hverken første- eller andreballene og 1F-presset er fraværende. Hadde det vært en bedre motstander, kunne vi lett ha blitt hardt straffet når vi svikter på disse viktige punktene.

Dog skal det sies, ovennevnte til tross, vi førte kampen og spilte oss frem til flere store sjanser som burde vært omsatt i scoringer. Det stod likevel 0-0 til pause.

Etter en kameratslig boost-up i pausen ble støtteapparat og spillere enige om at denne omgangen kunne vi ikke være bekjent av. Ut av garderoben etter noen justeringer kom et «nytt» lag på banen som etter hvert bare feide Singsås-damene av banen.

Anita kom inn 5 minutter før pause og det tok vel knapt 5 minutter ut i andre før hun satte den første bak Singsås-keeperen. En kan tydelig se den tryggheten, og kvalitetshevingen, Anita bringer inn i laget nå snart hun entrer banen. Deretter var det kun ett lag på banen og Hanne (2), Elisabeth og Karen sørget for at det til slutt stod 5-0 i vår favør, et resultat som lett kunne, og burde, blitt større.

I andre omgang var det lett gjenkjennelige gnisten tilbake i laget. Anført av en meget godt opplagt og kreativ Astrid på midten fikk vi, om ikke helt og fullt, stell på de tingene som var fraværende i 1.ste omgang. Astrid leverte noen pasninger, både langs bakken og i bakrom, som gav treneren «gåsehud». Flere av disse, Astrid – nå vet du hva vi mener.

Vicky stod som vanlig en god kamp. Hun hadde lite å stri med – det skal sies – men var tryggheten selv de få gangene hun måtte i aksjon. Det å holde konsentrasjonen oppe i en slik kamp kan være utfordrende, noe Vicky taklet til fulle. Trygg i klypa, trygg med beina.
Fireren bak, sydd sammen av en bauta i Marianne, spilte som vanlig gjerrig, klokt og sikkert. Marthe fremstod som en av våre absolutt beste – spesielt det hun leverer av defensiv karakter.

Heller ikke denne gangen kommer vi utenom våre yngste med Ange i spissen. De, Ange, Elisabeth og Karo, leverte alle en knall forestilling. Det eneste skåret i gleden var skaden Ange pådro seg ut i andre omgang. Vi får bare håpe hun er raskt på bena og i gjenge igjen. Flere viktige oppgaver venter våre yngste utover sommeren og høsten. Vi er avhengig av dem.

Ellers, for de som ikke er nevnt, leverte alle en god 2.dre-omgang som i sum medførte at vi kunne innkassere nok en tre-poenger. Fra støtteapparatets side er det godt å se at man, sammen med spillergruppen, kan gjøre endringer og korrigeringer, og evne å heve seg og komme sterkt tilbake slik som i kveld. Spørsmålet som opptar oss trenere, er hva kan vi alle kan gjøre for å unngå slike 1.ste-omganger i fremtiden og hvordan? Jeg er redd for at dersom dette gjentar seg vil vi før eller siden bli hardt straffet. Det må vi søke å unngå.

Vi oppfordrer flere til å ta turen til Orkla Sparebank Stadion for å se et damelag som byr opp til underholdende fotball.

Kampfakta:

54.min 1-0 Anita Slupphaug Kjerstad
60.min 2-0 Elisabeth Forren

70.min 3-0 Karen Rogogjerd
73.min 4-0 Hanne Frengen (Byggmester Tore Johansen AS)
83.min 5-0 Hanne Frengen (Byggmester Tore Johansen AS)

ofkdamer