5-0 over OIF i "byderbyet"

27/04/2015

20150427 205205Orkla2 fikk en god start på årets 5.divisjon når nabo Orkanger ble slått på Orkdalsbanken Stadion i kveld. Stillingen til pause var 0-0, men i andre omgang scoret Mohamed Ahmed, Abikadi Mohammed, Geir Magne Glåmen (2) og Stig Sandø, slik at det til slutt sto 5-0 til hjemmelaget!

Et "byderby" mellom Orkla og Orkanger er alltid prestisjefyllt og betyr mye for begge klubbene. I år ble det ekstra interessant når OFK2 og OIF møttes allerede i 5.divisjons første serierunde. Både OFK2 og OIF har ambisjoner om å spille i 4.divisjon og kampen i kveld var første indikator på styrkeforholdet mellom de to lagene denne sesongen.

20150427 193048Orkla2 var det førende laget gjennom stort sett hele første omgang foran ca. 100 tilskuere på Orkdalsbanken Stadion. Spillet var preget av mange upresise pasninger og lavt tempo, men med masse tacklinger og dueller, som nok likevel gjorde kampen severdig for publikum. Orkla hadde ballen mest og presset Orkanger til å slå mye langt, men brukte litt for mange touch og gikk seg ofte inn i trøbbel. Hjemmelaget hadde likevel de største sjansene - noen var rett og slett gedigne - men ubesluttsomhet og udyktighet foran mål, gjorde at det sto 0-0 til pause.

DSC 0026I andre omgang ble det mer og mer klart at Orkla2 før eller senere ville komme til å avgjøre kampen. Litt større tempo og presisjon i OFK-angrepene gjorde at Orkangerspillerne slet mer og mer med å henge med. Kampen var passert akkurat timen når den forløsende scoringen kom. Det hele startet med at Vebjørn Trønsdal Bævre kranglet med seg ballen på høyresiden - og fikk lagt inn foran mål - der Abdi dukket opp og satte ballen sikkert bak Anders Ustad i OIF-målet.

DSC 0052Bare 9 minutter senere kom 2-0 ved Geir Magne Glåmen, som også satte inn 3-0 bare 5 minutter senere. Etter dette ga Orkanger mer eller mindre opp og resten av kampen ble et eneste langt Orkla-angrep mot OIF-buret. 82 minutter var passert når Moh danset seg gjennom OIF-forsvaret før han fintet keeper ned på rumpa og satte ballen inn til 4-0. Deretter avsluttet Stig Sandø scoringsrekken med 5-0 på straffespark (bildet over) etter at Arne Martin Nordvik var lagt i bakken.

Ingen stor fotballkamp, men Orkla2 markerte seg som et klart bedre lag enn Orkanger akkurat i kveld. Så blir det spennende å se fortsettelsen i 5.divisjon. En ting er i hvert fall sikkert - uansett hvordan sesongen blir for disse to lagene - så har ingen av de lyst til å tape returoppgjøret i Idrettsparken etter ferien!

DSC 00006Følgende Orklaspillere var i aksjon i kveld: Even Rønningsbakk, Svein Joar Slørdal Røvik, Morten Pedersen, Joakim Sve, Thomas Kristiansen, Abdikadi Mohamed, Are Groven, Bjørnar Blækkan Sæther, Mohamed Ahmed, Ove Bakkli, Joachim Elshaug, Sondre Ysland, Geir Magne Glåmen, Vebjørn Trønsdal Bævre, Stig Sandø og Arne Martin Nordvik.

Trykk her for tabell og andre resultater i 5.divisjon avd. 3!