Seier i seriepremieren!

17/04/2017

DSCN0003 2

Orkla startet sesongen 2017 på best mulig måte når Kolstad ble slått på Orkdalsbanken stadion i ettermiddag. Stillingen til pause var 3-1 i Orklas favør, etter to scoringer av Erik Bjørkli Helgetun og en av debutant Hans Ole Røen Halle (bildet). Over 400 tilskuere fikk se en målløs andre omgang og dermed ble alle tre poengene igjen hos hjemmelaget i debutkampen i Norsk Tipping-ligaen!

Kolstad vant Orklas 3.divisjonsavdeling i fjor (foran Orkla) og var på forhånd ansett som en vanskelig motstander i sesongåpningen. Det ble da også en tett og jevn åpning i dagens kamp, med mange tøffe dueller og få sjanser de første 10-12 minuttene.

DSCN9943Så våknet Orkla til og var nær 1-0 når stopper Christian Sommerschild steg til værs (bildet over) og header like over etter en corner.

DSCN9962Etter 17 minutter er det så klart for 1-0 til hjemmelaget og som så mange ganger før, er det Erik Bjørkli Helgetun (nr. 11 på bildet over) som kommer i scoringsprotokollen. Orklakaptein Steinar Gjersvoll serverer Helgetun, som vender opp i feltet og setter ballen kontrollert i mål.

DSCN0149Bare to minutter senere sørger den 18-årige debutanten Hans Ole Røen Halle (bildet over) for 2-0. Et langt innkast inn i Kolstadfeltet havner hos unggutten, som banker ballen i mål fra 14-15 meter! Dermed er hjemmelaget foran med to mål, etter gradvis å ha tatt over initiativet i kampen.

DSCN9968

Orkla fortsetter å presse høyt og lykkes godt med det mot et Kolstadlag som i perioder har mer enn nok med å forsvare seg. 37 minutter er passert når Erik B. Helgetun blir to-målsscorer. Ballen spretter fram og tilbake i Kolstadfeltet før Helgetun setter kula bak bortelagets keeper.

Kolstad reduserer til 3-1 rett etter avspark. Passivt forsvarsspill gjør Torbjørn Trøen til målscorer. Lagene går med det til pause på 3-1 til Orkla. En fortjent ledelse til Orkla etter en godt gjennomført omgang, med unntak av "trykkfeilen" like før pause.

DSCN0135I andre omgang kommer Kolstad mere med fra start av, men uten å skape all verdens med sjanser. En litt rotete omgang fortsetter med mange tøffe dueller og lite fint spill. Kolstad er småfarlige på overganger og noen innleggssituasjoner, men keeper Håkon Lilleås Næss og Orklaforsvaret får ryddet opp.

Etter hvert tar Orkla over initiativet i kampen og etter 78 minutter er det bare millimetere fra at Erik B. Helgetun blir tre-målsscorer. Helgetun avslutter fra skrått hold, men skuddet går i krysset og ut igjen. Noen minutter senere er Helgetun frampå igjen, men denne gangen reddes forsøket av Kolstads keeper.

DSCN0185

I denne perioden spiller også Kolstad seg til en bra målsjanse, men keeper Næss stopper avslutningen fra Kolstadangriperen relativt enkelt. To-målsscorer Helgetun er på nytt nære scoring når han etter 87 minutter banker ballen i stolperoten fra nesten 20 meter. Rett etter dette er Kolstad nær redusering, men ballen går like over mål.

DSCN0171Dermed kan dommeren blåse av oppgjøret med 3-1 og tre verdifulle og velfortjente poeng til Orkla, som dermed får en flott start på sesongen! Orkla leverte en sterk førsteomgang og en litt mer variabel andreomgang. Likevel en godt gjennomført kamp der lagets toppscorer Erik B. Helgetun fortsetter å score. I dag må også de to unge debutantene Hans Ole Røen Halle (18) og 16-åringen Henrik Rian (bildet over) - nevnes.

Dagens Orklalag: Håkon Lilleås Næss - Sindre Tørset Valø, Christian Sommerschild (Morten Grøset), Torodd Asphjell, Knut Kåre Brøndbo - Hassan Halane, Steinar Gjersvoll, Hans Ole Røen Halle - Arnstein Buøy, Erik Bjørkli Helgetun, Henrik Rian (Christopher Grøset)

Neste Orklakamp spilles fredag 21.april kl.19.00, borte mot Tillerbyen.