Trenertreff med naboklubbene

16/09/2016

20160914 192216

Det er store muligheter for lokalfotballen i Orkdalsregionen i årene framover! Det var det stor enighet om når Orkla Fotballklubb inviterte naboklubbene til et trenertreff sist onsdag i forbindelse med G19-kampen i 0.divisjon mellom Orkla og Trond.

NFF Trøndelag stiller en rekke krav til klubbene som har lag i 0.divisjon. Ett av kravene er at disse klubbene i løpet av sesongen skal gjennomføre et utviklingstiltak sammen med naboklubbene. Onsdagens trenertreff er ett av tiltakene Orkla gjennomfører som 0.divisjonsklubb.

DSCN8343 2Orklas sportslige leder Erlend Ysland ønsket velkommen til trenertreffet og informerte om bakgrunnen for møtet. I tillegg til fotballkretsens krav om gjennomføring av et slikt tiltak, er det å møte naboklubbene også midt i blinken i forhold til Orklas ambisjon om å spille en aktiv rolle i utviklingen av lokalfotballen i Orkdalsregionen. Sportslig ledelse og trenere i Orkla, samt klubbene Orkanger, Orkdal, Meldal, Svorkmo NOI og Rindal deltok på trenertreffet.

I den faglige delen av treffet, la Orklas trenerkoordinator Jon Møkkelgård og A-lagstrener Arnstein Røen fram noen tanker og muligheter til hvordan klubbene i Orkdalsregionen kan samarbeide om å skape enda flere sterke og dyktige miljøer med gode rammevilkår for lokal utvikling av unge fotballspillere.

20160914 192100Hovedbudskapet her var at vi trenger så mange sterke lokale fotballmiljøer som mulig, for å kunne konkurrere med andre klubber og miljøer det er naturlig å sammenligne seg med. Dette innlegget ble fulgt opp med flere interessante diskusjoner og mange konstruktive synspunkter og innspill fra de andre klubbene.

Lange fotballtradisjoner, et stort befolkningsgrunnlag, et solid næringsliv og ikke minst mye god fotballkompetanse og mange dyktige klubber, kjennetegner regionen. Dette er et veldig bra utgangspunkt for å skape en sterk regional fotballkraft gjennom et bredt lokalt samarbeid. Her vil også det gode fotballtilbudet ved Orkdal v.g.skole og ikke minst alle de flotte fotballanleggene som er kommet på plass de siste årene, være viktige faktorer.

Orkla har en klar målsetting om å spille i den nye, spissede 3.divisjonen på herresiden. Klubben fokuserer også hardt på å opprettholde et stabilt og kvalitativt godt tilbud i G19-klassen. Målsettingen her er å spille så ofte som mulig på øverste regionale nivå. For å lykkes med disse målsettingene har Orkla og moderklubben Orkdal IL også satt i gang et arbeid for å sikre et bredt og sportslig godt tilbud nedover i årsklassene – helt ned til de yngste spillerne i Orkdal.

DSCN8336Som en inngang på 0.divisjonsoppgjøret mellom Orkla og Trond, presenterte G19-trener Ola Haugen og A-lagstrener Røen hvordan det jobbes med klubbens junior- og seniorspillere. Med 33 spillere i junioralder, to G19-lag, samt lag både i 3. og 4.divisjon senior, er det helt avgjørende at trenings- og kamphverdagen fungerer godt og at det er god kommunikasjon mellom de ulike trenerne og gruppene.

G19-trener Haugen gikk deretter gjennom hvordan Orklajuniorene hadde forberedt seg til kampen mot Trond og hva som var fokusområdene inn mot kampen. Kveldens lag ble presentert og deretter gikk deltakerne på trenertreffet ut på tribunen for å se kampen. I pausen ble første omgang evaluert og det ble også tid til en rask oppsummering etter kampen. Kampen endte for øvrig med en solid 6-1 seier til Orklajuniorene.

En flott fotballkveld var dermed over. Forhåpentligvis ble dette trenertreffet et bidrag til å skape en felles forståelse for at det selvfølgelig skal være rivalisering og konkurranse når Orkla og naboklubbene møtes ute på fotballbanen – men at dette ikke trenger å være til hinder for at klubbene kan samarbeid og dele erfaringer så snart dommeren har blåst av kampen!