Uavgjort i hemningsløs 5-5 kamp!

20/08/2016

DSCN7904Orkla lå under 0-3 etter godt og vel en halvtimes spill, men kom sterkt tilbake og gikk opp til 5-4 ti minutter før slutt. Likevel holdt det bare til uavgjort og ett poeng mot Charlottenlund i en vilter og vid åpen kamp på Orkdalsbanken Stadion. På bildet ser vi jubelen etter at Arnstein Buøy hadde satt inn 5-4.

Orkla hadde litt å revansjere etter vårkampen mot Charlottenlund som endte med tap 1-6. I tillegg var nok publikum også spent på om Orklaguttene ville klare å reise seg etter 1-3 tapet mot Byåsen2 forrige helg. Det var derfor et heltent hjemmelag som entret Orkdalsbanken Stadion i ettermiddag.

DSCN7731Orkla åpnet da også kampen bra og tok initativet mot et rutinert bortelag, som før denne kampen lå på fjerdeplass, plassen bak Orkla på tabellen. 0-1 i mot allerede etter 12 minutter, var derfor ikke helt etter planen. Scoringen kom etter en feilpasning midt på banen og en påfølgende kontring som ble satt i mål av Christopher Moen.

DSCN7782Et stort ti-minutt senere peker dommeren på straffemerket etter at Orklakeeper Håkon Lilleås Næss dyttet borti en Charlottenlundspiller på en cornersituasjon. Straffen satte den samme Moen sikkert i mål til 0-2 (bildet over).

DSCN7752

Som om det ikke var nok, kom også 0-3 når 36 minutter var passert. Denne gangen var det en Charlottenlundcorner som ble headet i mål av Rune Guldseth. Et litt flatterende resultat etter spill og sjanser.

DSCN7810Hjemmelaget ga seg imidlertid ikke og reduserte til 1-3 fem minutter før pause. Scoringen kom på straffe ved Steinar Gjersvoll (bildet over), etter at Håkon Sanden ble felt.

DSCN7744Andre omgang åpnet med en ny Orklascoring og redusering til 2-3. Denne gangen var det Knut Kåre Brøndbo (bildet over) som var sist på ballen når han hamret ballen i mål etter at Håkon Sanden først hadde barbert målstengene.

Etter 70 minutter spilte hjemmelaget på seg nok et ugunstig brudd. Dette utnyttet byguttene godt når de kontret og avsluttet med scoring av Petter Aspås. Dermed sto det 2-4 med et kvarter igjen å spille.

DSCN7875Bare minutter senere, sørget Erik Bjørkli Helgetun (nr. 11 på bildet over) på egen hånd for at Orkla fremdeles var med i kampen. Først satte han inn 3-4 og nesten rett fra avspark noterte han seg også for 4-4 når Erik satte ballen i mål etter mye fram og tilbake i bortelagets målfelt.

DSCN7879Med ti minutter igjen å spille hadde Orkla snudd kampen til ledelse 5-4! Denne gangen var det Arnstein Buøy som presenterte seg når han banket ballen i mål på et flott skudd fra rundt 20 meter (bildet over).

Hjemmepublikum regnet nok nå med at alle tre poengene skulle bli igjen på Fannremsmoen. Sånn skulle det imidlertid ikke gå. Med mindre enn fem minutter igjen å spille kom nok en situasjon som dommeren mente kvalifiserte til straffe. En situasjon i Orklafeltet resulterte i at en Charlottenlundspiller gikk overende og straffen satte Christopher Moen sikkert i mål. Forøvrig Moens tredje scoring i dagens kamp.

DSCN7826Dermed endte kampen med 5-5 og poengdeling. Sterkt av Orkla å hente inn en tidlig 3-0 ledelse til Charlottenlund, samtidig som det ikke er betryggende å få fem scoringer imot og la bortelaget få såpass mange gode muligheter som i dag. I likhet med forrige helg mot Byåsen2, slet Orklaguttene også i dag med rytmen og presisjonen i angrepsspillet, samtidig som laget spiller på seg for mange brudd i ugunstige posisjoner på banen.

DSCN7750Uavgjort i dag er likevel greit i forhold til de andre lagene i nærheten på tabellen. Verdal og Tillerbyen spilte uavgjort 2-2 i dag, så Orkla er fremdeles på tredjeplass på tabellen, foran Charlottenlund, Verdal og KIL/Hemne, der sistnevnte spiller borte mot Ranheim2 på mandag. Neste Orklakamp er borte mot Verdal, søndag 28.august kl. 18.00.

Dagens Orklamannskap: Håkon Lilleås Næss - Sindre Tørset Valø, Øystein Berdal, Torodd Asphjell, Knut Kåre Brøndbo - Arnstein Buøy, Steinar Gjersvoll, Hassan Halane (Erlend Løkken) - Håkon Sanden, Erik Bjørkli Helgetun, Emil Lynum (Tor Egil Johansen)

PS! Sjekk Orklas facebooksider "Orkla FK" for et bildealbum fra kampen!