Avsluttet vårsesongen med tre poeng borte mot Blink2!

04/07/2016

DSCN5430Orkla avsluttet vårsesongen med seier 2-1 og tre poeng borte mot Stjørdals-Blink2. Kaptein Steinar Gjersvoll førte Orkla opp i 1-0, før Erik Bjørkli Helgetun (bildet) med sin 20.scoring for sesongen, doblet ledelsen. Blink2 reduserte til 1-2 før pause, men andre omgang ble målløs og dermed stakk Orkla av med alle tre poengene i vårsesongens siste seriekamp!

Orkla var igjen fulltallige etter at flere nøkkelspillere, av ulike årsaker, ikke spilte i 2-0 tapet borte mot Kolstad sist helg. Hjemmelaget Blink2 stilte på sin side med et ungt, men sterkt mannskap i kveldens oppgjør på Nye Blinkbanen. Med seier i denne siste kampen før sommerferien, ville Orkla klatre opp til tredjeplass på tabellen, mens Blink2 med seier ville passere Orkla og legge seg på fjerdeplass på tabellen.

DSCN5406Hverken Blink2 eller Orkla åpnet kampen på særlig overbevisende måte i det flotte sommerværet på Nye Blinkbanen. Til det var feilprosenten i pasningsspillet for høy. Orkla rev etter hvert til seg et greit overtak i kampen og skapte noen halvsjanser, men var fremdeles for upresise og ubesluttsomme til at det resulterte i det helt store.

DSCN5448Tyve minutter var passert når Orklakaptein Steinar Gjersvoll tok saken i egne hender. Etter å ha mottatt ballen litt inne på Blinks halvdel, satte han fart og avanserte inn mot 16-meteren før han med et godt skudd plasserte ballen i hjørnet bak Blinks keeper. En fortjent ledelse etter at Orkla gradvis hadde tatt mer og mer styringen i kampen.

DSCN5514Bare tre minutter senere sto det 2-0. Denne gangen var det Erik Bjørkli Helgetun som med "thumbs up" kunne signalisere for sin 20.(!) scoring for sesongen etter at Orkla hadde hatt flere cornere og over en periode trykket hardt på mot hjemmelagets forsvar.

Orkla fikk også flere muligheter til å øke ledelsen, men i stedet var det hjemmelaget som skapte ny spenning i kampen når de reduserte til 1-2 etter en halvtime av kampen. Scoringen kom etter en ballmiss av Orkla høyt oppe i banen og med forsvarsfireren stående høyt. Dette utnyttet Blink2 når lagets hurtige og gode spiss Sondre Stokke ble spilt gjennom i bakrom. Han parkerte Orklaforsvaret og satte ballen sikkert i mål. 1-2 var også stillingen til pause.

DSCN5775I andre omgang fortsatte en alltid hardtarbeidende Hassan Halane (bildet over) og Orkla å ha et spillemessig overtak, men fremdeles manglet det noe i de avgjørende situasjonene. Litt for mange feilvalg i den nest siste pasningen og for lite besluttsomhet foran mål, førte derfor til at kampen ble spennende helt ut.

Med et lite ti-minutt igjen å spille kom Blink2 først til en stor mulighet foran Orklamålet. Deretter smalt ballen i stolpen bak Blinks keeper - forøvrig med en Blinkspiller som sistemann på ballen. Og bare minutter før slutt ropte hele Blinklaget på straffe etter at Sondre Stokke gikk overende innenfor 16-meteren, men dommeren viftet bare spillet videre.

DSCN5453Ingen av disse situasjonene resulterte i scoringer og dermed ble det en knepen, men totalt sett fortjent 2-1 seier til Orkla og stopperparet Øystein Berdal og Torodd Asphjell (bildet over). Laget klatrer dermed til tredjeplass på tabellen med 29 poeng, 5 poeng bak ledende Kolstad og 4 poeng bak Steinkjer på andreplass. Verdal følger på fjerdeplass, 2 poeng bak Orkla.

Dagens Orklamannskap: Håkon Lilleås Næss - Sindre Tørset Valø, Øystein Berdal, Torodd Asphjell, Knut Kåre Brøndbo - Sondre Sørløkk, Steinar Gjersvoll, Hassan Halane - Håkon Sanden (Erlend Løkken), Erik Bjørkli Helgetun, Arnstein Buøy

PS! Sjekk Orklas facebooksider "Orkla FK" for et bildealbum fra kampen!

Neste kamp for Orkla spilles søndag 7. august kl.17.00, hjemme mot Steinkjer!