Solid seier over Namsos på en heller dårlig dag!

19/06/2016

DSCN4686Her applauderer Erlend Løkken for Sondre Sørløkk og Orklas femte scoring i dagens 3.divisjonskamp mot Namsos. Det betyr at Orkla fortsetter å vinne fotballkamper og i tillegg sørger for masse mål og god underholdning! I dag var det Namsos som foran godt og vel 360 tilskuere måtte returnere fra Orkdalsbanken Stadion uten poeng!

Dagens kamp åpnet litt småslapt fra hjemmelagets side. Normalt går Orkla rett i strupen på mostanderne hjemme på Orkdalsbanken Stadion, men i dag var det noe tamt over Orklaguttene i starten av kampen. Kanskje hadde dette noe å gjøre med at Namsosoppgjøret var den tredje kampen på seks dager?

DSCN4363Bortelaget Namsos øynet nok derfor muligheten for å matche Orkla og spilte seg også til noen halvsjanser de første 15-20 minuttene av oppgjøret. Orkla på sin side var farligst på cornere i denne litt rotete perioden av kampen. I tillegg hadde Sondre Sørløkk en bra mulighet som ble stoppet på streken av en Namsosforsvarer.

DSCN4388Så etter 24 minutter kommer likevel Orklascoringen alle hadde ventet på. Kaptein Steinar Gjersvoll vinner ballen og slår til Arnstein Buøy (bildet over) litt ute på venstresiden. Buøy vender bort motstanderen sin og setter ballen sikkert i keepers lengste hjørne og fører Orkla i ledelsen 1-0!

DSCN4464Etter dette kommer hjemmelaget til enda et par gode sjanser, men fremdeles spiller Orkla litt med håndbrekket på. Minuttet før pause sørger likevel Håkon Sanden for at Orkla dobler ledelsen. Sanden som i dag vikarierte som spiss for en skadet Erik B. Helgetun, er sterk i en duell og kjemper seg gjennom Namsosforsvaret før han kontrollert setter ballen i mål alene med keeper.

DSCN4477Lagene går dermed til pause på 2-0 til Orkla, etter en førsteomgang som må betegnes som heller svak og langt under normal standard for Orkla sin del. Namsos skapte heller ikke mye i første halvdel og det var derfor ikke noe å si på at hjemmelaget var i føringen.

DSCN4469Andre omgang åpner med et Orklafrispark i god posisjon. Arnstein Buøy er frisparktaker og situasjonen ender med at Sondre Sørløkk setter ballen i mål. Dommeren annullerer imidlertid for offside.

DSCN4560Orkla har nå justert opp tempoet et par hakk og skaper flere gode sjanser etter godt angrepsspill. Arnstein Buøy, Øystein Berdal, Sondre Sørløkk og Håkon Sanden får i tur og orden gode muligheter, men lykkes ikke med å få ballen i mål. Det gjør heller ikke Hassan Halane etter 62 minutter. Et flott Orklaangrep ender med at Halane runder keeper, men setter ballen i stolpen og ut for åpent mål (bildet over).

DSCN4701 1Etter 63 minutter entrer Erlend Løkken banen. Og Løkken som har vært ute i over ett år med korsbåndskade bruker bare minuttet på å øke Orklas ledelse til 3-0, når han kommer alene med keeper og setter ballen elegant i mål med utsiden av foten.

DSCN4589Bare fire minutter senere blir den samme Løkken to-målsscorer når han spilles gjennom av Steinar Gjersvoll og chipper ballen elegant over keeper og inn til 4-0.

DSCN4662Nå kommer en periode med mange bytter for begge lag. Det er tillatt med hele fem bytter i 3.divisjon og med et tett kampprogram benytter Orkla seg av alle fem byttene og setter bl.a. innpå Eirik Almli (bildet). Orkla har nå stålkontroll på kampen og skaper stadig vekk problemer for Nordtrønderne som nok etter hvert innser at dette går mot et solid nederlag.

DSCN4682Det er nå derfor kun et spørsmål om hvor stor seieren skal bli og med knappe ti minutter igjen å spille kommer også 5-0. Denne gangen er det Sondre Sørløkk som er målscorer etter nok et godt Orkla-angrep. Kampen avsluttes med enda et par gode muligheter for hjemmelaget, men flere mål blir det ikke denne regnfylte ettermiddagen på Orkdalsbanken Stadion.

DSCN4647PS! Trivelig med et sommer-comeback for USA-student Bendik Sødal Hellstrøm!

Oppsummert kan kampen i dag beskrives som godt under pari i første omgang, men med et løft i andre omgang - og uansett solid gjennomført av Orkla på en ikke alt for sprudlende dag. Orklaguttene tar dermed sin syvende seier av syv mulige og legger seg på en helt grei 3.plass på tabellen. Med en imponerende statistikk 7-0-0 og 39-5 på de siste syv kampene, blir det nå spennende å se hva laget klarer mot serieleder Kolstad i neste serierunde.

DSCN4381Dagens Orklamannskap: Håkon Lilleås Næss - Sindre Tørset Valø (Eirik Almli), Øystein Berdal (Sondre Mogset), Torodd Asphjell (Bendik Sødal Hellstrøm), Knut Kåre Brøndbo - Sondre Sørløkk (Abdikadi Mohamed), Steinar Gjersvoll, Hassan Halane - Espen Grøset (Erlend Løkken), Håkon Sanden, Arnstein Buøy

PS! Sjekk Orklas facebooksider "Orkla FK" for et bildealbum fra kampen!

Neste kamp for Orkla spilles lørdag 25.juni kl.16.00, borte mot Kolstad!