Uavgjort mot Verdal!

07/05/2016

DSCN9825Orkla leverte en gnistrende førsteomgang hjemme mot Verdal, men klarte ikke å omsette dette i scoringer. Etter hvilen fikk Orkla det etterlengtede målet, men Verdal svarte umiddelbart og kunne også ha avgjort kampen etter flere gode muligheter. 1-1 og poengdeling er nok likevel greit, kampen sett under ett.

Første omgang er noe av det bedre Orkla har vist i år. Gjentatte angrep rullet mot Verdalmålet og det var bare tilfeldigheter som gjorde at det ikke ble scoringer til hjemmelaget før pause. Håkon Sanden satte standarden allerede i åpningsminuttet når han sendte i vei et smart skudd som traff stolpen og trillet ut igjen. Rett etterpå var det Erik Bjørkli Helgetun sin tur når han kom til en god mulighet, men headingen havnet rett i fanget på Verdals keeper (bildet nedenfor).

DSCN9677En rekke Orklacornere og frispark skapte kaos i Verdalforsvaret, men ballen ville ikke over streken. Verdal ligger lavt med laget sitt gjennom hele første omgang og slår langt nesten hver gang de har muligheten til å gå i angrep. Det gikk derfor bortimot 40 minutter før den første kvalifiserte sjansen til bortelaget kom. Avslutningen fra Verdalsangriperen tar imidlertid Orklakeeper Næss seg av.

DSCN9650Orkla fortsatte å presse Verdal hardt inn mot pause, men det manglet litt på den siste finishen for at ballen skulle havne i mål. Lagene går derfor til pause på 0-0, noe Verdalingene nok var relativt godt fornøyd med.

DSCN9820

Andre omgang er 5 minutter gammel når Orkla får frispark fra en god posisjon, litt ut mot høyre. Knut Kåre Brøndbo leverer som vanlig en god serve og Håkon Sanden sniker seg inn bak Verdalforsvaret og nikker inn 1-0 på elegant måte. Den forløsende scoringen kom tidlig i andre omgang og de fleste på Orkdalsbanken Stadion trodde nok nå at Orkla ville punktere kampen med flere scoringer.

I stedet svarte Verdal umiddelbart og utlignet til 1-1 bare minuttet etter Orklascoringen. Bortelagets mål kom også på en heading etter at ballen på et merkelig vis spratt over Orklaforsvarerne, før Fredrik Kristiansen headet den videre over keeper Næss og i mål. Ikke helt fortjent etter spill og sjanser og en litt enkel scoring sett med Orklaøyne.

DSCN9856Hjemmelaget fortsetter å ha initiativet i kampen. Sakte men sikkert løfter imidlertid Verdal spillet sitt høyere opp på banen og får også etter hvert etablert både flere gode angrep og noen brukbare målsjanser. Når timen passeres er Orkla heldige som kommer unna uten baklengs. En god Orklakeeper Håkon Lilleås Næss stopper det ene forsøket, mens stopper Sondre Mogset i siste liten blokkerer forsøk nummer to.

DSCN9913

Mot slutten av kampen fortsetter Verdal å skape gode muligheter, men enten vinkes det av for offside, eller så stoppes forsøkene av Orklaforsvaret med god hjelp av keeper Næss. Orkla skaper også et par muligheter på frispark og corner, men dette ender også uten uttelling.

DSCN9919Helt på tampen av kampen får så Orklas Sindre Tørset Valø (bildet over) direkte rødt kort etter en veldig sen tackling. Like etter blåses kampen av med 1-1 og poengdeling. Et resultat som forsåvidt er greit etter en kamp der Orkla styrte det meste i første omgang - mens Verdalingene skapte mest i andre halvdel.

Neste Orklamatch er lokaloppgjøret borte mot KIL/Hemne, fredag 13.mai kl. 19.00.

Dagens Orklalag: Håkon Lilleås Næss - Sindre Tørset Valø, Øystein Berdal, Sondre Mogset, Knut Kåre Brøndbo - Sondre Sørløkk (Tor Egil Johansen), Steinar Gjersvoll, Tor Egil Hassan Halane - Håkon Sanden (Espen Grøset), Erik Bjørkli Helgetun, Arnstein Buøy (Sondre Ysland)

PS! Sjekk Orklas facebooksider "Orkla FK" for et fotoalbum med masse bilder fra kampen! Albumet blir lagt ut i løpet av lørdag kveld.