Slik blir det nye seriesystemet for Orkla

28/02/2016

20150530 161931NFFs forbundsting vedtok lørdag en ny struktur på det norske seriesystemet på herresiden. Den nye seriestrukturen får også konsekvenser for Orkla allerede i 2016 i og med at ingen lag fra årets 3.divisjon vil rykke opp til neste års nye 2.divisjon. Videre betyr dette at Orkla må bli blant de fire (eventuelt fem) beste lagene i årets 3.divisjon for å være kvalifisert for den nye spissede 3.divisjon i 2017!

Den nye seriestrukturen er vedtatt å gjelde fra og med sesongen 2017, med årets sesong som en overgangsordning. Nøkkeltallene for den nye seriestrukturen er 1-1-2-6-24, det vil si 1 x Eliteserie (nivå 1: 16 lag), 1 x OBOS-liga/1.divisjon (nivå 2: 16 lag), 2 x Oddsen-liga (nivå 3: 2 x 14 lag), 6 x Regionliga (nivå 4: 6 x 14 lag) og 24 x Kretsliga (nivå 5: 24 x 14/12 lag). De enkelte fotballkretsene bestemmer selv hvordan divisjonene under 4.divisjon skal organiseres.

Det nye seriesystemet medfører store endringer, spesielt for klubbene som spiller i dagens 2. og 3.divisjon. Vinneren av 2.divisjon i 2016 rykker opp til 1.divisjon, lag 2-7 er kvalifisert til den nye 2.divisjon, mens lag 8-14 rykker ned til 3.divisjonsspill i 2017.

Den nye 3.divisjon halveres fra dagens 12 avdelinger (168 lag) til 6 avdelinger (84 lag) fra og med sesongen 2017. Det betyr at ingen lag i år rykker opp til den nye 2.divisjon. Lag 1-4 (pluss de 8 beste femmerne) i årets 3.divisjon beholder plassen, mens de resterende lagene rykker ned til 4.divisjon. Forøvrig er det også sånn at ingen lag fra 4.divisjon og nedover rykker opp i sesongen 2016.

Den nye 3.divisjon benevnes som "Regionliga" og vil altså bestå av 6 avdelinger med totalt 84 lag. Her vil vinneren av de seks avdelingene rykke direkte opp til de to 2.divisjonsavdelingene, mens fire lag fra hver 3.divisjonsavdeling vil rykke ned til Kretsligaen i 4.divisjon.

Den nye 4.divisjon vil bestå av 24 avdelinger med 14 lag (12 i Nord-Norge) i hver avdeling. Vinneren rykker opp til 3.divisjon, mens de tre siste lagene i hver avdeling rykker ned til 5.divisjon.

En rask titt på ulike nettsteder, aviser etc. viser et stort engasjement og ikke minst mange sterke meninger om den nye seriestrukturen. Fotball er en relativt konservativ idrett og det er som regel stor motstand mot innføring av nye ordninger. Så er det vel sånn at det ikke er seriestruktur og tallbenevnelse på nivået du spiller på, som bestemmer hvor gode enkeltspillere og lag kan bli. Heldigvis henger dette fremdeles sammen med trening og utvikling, noe som bør være det fremste fokusområdet, uavhengig av hvordan seriesystemet ser ut.

Her er hele oversikten som viser hvordan den nye seriestrukturen blir;

Eliteserien (Tippeligaen)
• Fortsetter med 16 lag som nå.
• Vinner er seriemester.
• Laget som ender sist rykker ned.
• Lagene som ender nest sist og tredje sist spiller kvalik mot de to lagene som vinner kvalifiseringskamper mellom nummer 2, 3, 4 og 5 i OBOS-ligaen.

1. divisjon (OBOS-ligaen)
• 16 lag.
• Vinner rykker direkte opp.
• De fire neste lagene på tabellen spiller playoff. Vinnerne av de to kampene møter kvalik mot lagene som ble nest sist og tredje sist i Tippeligaen. Vinnerne spiller Tippeligafotball påfølgende sesong.
• De to nederste lagene rykker direkte ned.
• Laget som ender tredje sist spiller kvalik mot vinneren av kampen mellom toerene i de to 2. divisjonsavdelingene.

2. divisjon  (Post Nord-ligaen)
• 2 avdelinger á 14 lag.
• Vinnerne rykker rett opp.
• Toerne møtes i playoff om retten til å spille kvalik mot laget som ender tredje sist i OBOS-ligaen om den siste ledige plassen i OBOS-ligaen.
• De tre siste lagene i hver avdeling rykker direkte ned.

3. divisjon (Regionligaen)
• 6 regionale avdelinger med 14 lag i hver.
• Vinnerne rykker direkte opp.
• De 4 siste lagene rykker direkte ned.

4. divisjon (Kretsligaen)
• 24 regionale avdelinger totalt
• Vinnerne rykker direkte opp.
• De tre siste lagene i hver avdeling rykker direkte ned.