Tett og jevnt mot RBK-juniorene!

31/05/2015

20150531 144719Tett opp under 300 tilskuere på Orkdalsbanken Stadion fikk se Orkla gi RBKs juniorer kamp helt til døra i dagens 2.rundeoppgjør i NM G19 Telenor Cup! Orkla utlignet til 2-2 bare 7 minutter før slutt, men RBK svarte med to dødballmål helt på tampen og er med seier 4-2, videre til 3.runde!

InnmarsjRosenborg mønstret sitt aller beste juniormannskap i dag, med unntak av John Hou Sæther og Andreas Helmersen som begge er i A-lagstroppen mot Tromsø senere i kveld. Orkla hadde også alle sine beste tilgjengelig, med unntak av skadede Sondre Sørløkk. De fleste regnet nok likevel med at RBK skulle styre det meste ute på banen og dra i land en relativt komfortabel seier. Sånn ble det imidlertid ikke! Klikk på bildet ovenfor for å se en video av innmarsjen lagt ut på Orklas Facebooksider!

20150531 143056Kampen åpnet med at hjemmelaget umiddelbart satte seg i respekt. Orklaguttene trykket til i duellene og satte tempo i angrepsspillet - og belønningen for å være "på" fra start kom allerede i kampens 3.spilleminutt! Orkla etablerte et godt angrep på venstresiden, der ballen etter hvert havnet hos en feilvendt Joachim Elshaug inne i straffefeltet. Selv med et par RBK-forsvarere over seg, får Joachim vendt opp og plassert ballen ned i nærmeste hjørne til 1-0! En flott prestasjon!

20150531 142934Orkla fortsatte å angripe og kom til en ny stor sjanse på en corner i det 9. minuttet. Like etterpå får Tor Egil Johansen skutt, men treffer ikke skikkelig og ballen havner utenfor buret til RBK-keeper Jacob Storevik. Rosenborg slet i åpningen av kampen med å få etablert noe angrepsspill og slo mye langt. Etter 12 minutter resulterer dette i en stor RBK-sjanse, men Orkla slipper unna med skrekken.

Så etter 20 minutter får RBK en corner fra høyre som lagets kaptein, stopper Per Magnus Steiring, kontant header i mål bak Sturla Barø i Orklamålet. En flott scoring og dermed står det 1-1 på Orkdalsbanken Stadion! Orkla fortsatte å skape problemer for Rosenborg også etter dette - og kom til flere gode sjanser uten at det ble uttelling. Etter hvert kom Rosenborg stadig oftere på farlige visitter og hjemmelaget slet når teknisk gode og hurtige RBK'ere fikk litt mer tid og rom. Dette resulterte også flere farlige dødballsituasjoner, men Orkla ryddet bra unna foran egen keeper og holdt bortelaget på en armlengdes avstand utover i omgangen.

20150531 15322638 minutter var spilt når Orklas Abdi (med ballen på bildet over) danset seg inn i RBK-feltet og gikk i bakken like før han skulle avslutte. Situasjonen kunne se ut som et klart straffespark, men dommeren valgte ikke å blåse. I stedet viser Rosenborg god effektivitet når de hurtig vender spillet og slår et innlegg på 1-touch, som Erik Nordengen like kontant setter i nettet bak Orklas keeper. Dermed er Rosenborg i føringen 2-1, noe som også står seg til pause.

Andre omgang åpner tett og jevnt, fremdeles med mange tøffe dueller og heller lite finspill. Begge lagene oser av vilje og innsats, noe som nok fører til at heller ikke denne omgangen blir spesielt velspilt. Hjemmelaget fikk etter hvert etablert et visst trykk på Rosenborg og hadde mange nok muligheter til at det ikke hadde vært ufortjent med en scoring til hjemmelaget. RBK var fremdeles skumle når de kom på overganger, men vi noterte ikke særlig mange reelle RBK-sjanser den første halvtimen av andre omgang.

20150531 144616Et stort 10-minutt før slutt får Øystein Berdal en gedigen mulighet etter en Orklacorner. I god posisjon men litt i ubalanse, setter han avslutningen godt over mål. 3 minutter senere skulle det imidlertid bli jubel på tribunen! En driblesterk Eirik Ebbesen (bildet over) på Orklas venstrekant får slått et godt innlegg inn i RBK-felter og der dukker Tor Egil Johansen opp og setter hodet på ballen slik at den fyker inn til 2-2! Absolutt fortjent etter at Orkla hadde et bra trykk på RBK gjennom store deler av andre omgang.

20150531 153040Rosenborg var nok ikke særlig giret på ekstraomganger og satte inn en sluttspurt som resulterte i flere farlig dødballer. Den samme Tromsdal la også på til 4-2 i kampens siste spilleminutt - også det etter et frispark. Det holdt derfor ikke helt inn for et godt kjempende Orklalag, som uansett gjorde en skikkelig god match i dag. Kampen ble derfor en fin bekreftelse på at det jobbes hardt og godt både i G19-gruppa og videre nedover i Orklas aldersklasser. Kanskje hadde Moh (bildet) og hjemmelaget fortjent noe mer enn et 2-4 tap i dag, men vi gratulerer samtidig Rosenborg med seieren og ønsker RBK-guttene lykke til videre i NM!

20150531 150305Her er dagens Orklamannskap: Sturla Barø - Sondre Ysland, Øystein Berdal, Daniel Westerhaug Selbæk, Even Ysland - Tor Egil Johansen, Abdikadi Mohamed, Vebjørn Trønsdal Bævre - Ali Mohammed Ahmed, Joachim Elshaug, Eirik Ebbesen. Innbyttere: Imran Basit, Espen Elvrum, Sindre Tørset Valø, Erik Selven, Anders Nerbu Løfald, Eirik Almli Martin Aakerholm

Rosenborgs mannskap: Jacob Storevik - Jakob Tromsdal, Per Magnus Steiring, Axel Gamst, Niklas Solem, Ola Solbakken, Dennis Tørset Johnsen, Erik Nordengen, Haakon Martinussen, Erlend Dahl Reitan, Glenn Walker, Vegard Erlien, Simen Nordskag, Sivert Solli, Olaus Skarsem, Mathias Hjelle, Lionel Kamanzi