G19 klar for 0.divisjon!

14/12/2014

2014 12 13 18.46.21Orkla G19 spiller i 0.divisjon i 2015! Det ble klart etter at guttene slo KIL/Hemne 5-1 i ABRA-hallen lørdag ettermiddag. Dermed skal det ene av neste års G19-lag spille på øverste nivå i trøndersk juniorfotball. Orkla kommer også mest sannsynlig til å stille med ytterligere to G19-lag neste år!

Trøndelag Fotballkrets innfører et nytt seriesystem i sesongen 2015 der det etableres en 0.divisjon både på gutte- og jentesiden i aldersklassene 16 og 19 år. Målet med dette er å sikre en bedre sportslig kvalitet, spesielt med den hensikt å oppnå en jevnere og kvalitativt bedre kamphverdag i de eldste årsklassene. Kretsen har her forhåndsuttatt noen klubber, men Orkla var ikke plukket ut i noen av de aktuelle årsklassene. I Orkla har vi dessuten vurdert årsklassene slik at det kun var for G19-klassen det var aktuelt å prøve å kvalifisere seg for det øverste nivået.

2014 12 13 18.28.40Guttene måtte gjennom 2 kvalifiseringskamper for å komme gjennom nåløyet til 0.divisjon. Vestbyen var motstander i første kamp, noe som viste seg å bli en lett motstander. Orkla kjørte på fra start og ga seg ikke før det sto 12-1!

Hinder nr. 2 var nabo KIL/Hemne - en motstander som bestandig er vanskelig å slå. Guttene var derfor innstilt på en tøff kamp, men visste samtidig at det er kvaliteter nok i laget til å ta skalpen på hemnværingene. Det var imidlertid KIL/Hemne som åpnet scoringene, men før dommeren blåste for pause, hadde både Joachim Elshaug, Sondre Sørløkk og Daniel Selbæk puttet på hver sin scoring. Stillingen ved halvtid var dermed 3-1 i Orklas favør.

2014 12 13 18.45.15I andre omgang fortsatte Orkla å styre det meste ute på banen. KIL/Hemne var farlige på noen kontringer, men Orklaguttene hadde likevel god kontroll. Dette ga to nye scoringer ved Daniel Selbæk og Tor Egil Johansen (bildet over) slik at slutt resultatet ble 5-1 til Orkla.

2014 12 13 18.33.54Neste års 0.divisjon G19 blir dermed bestående av de 9 forhåndsuttatte lagene Rosenborg, Ranheim, Levanger, Byåsen, Strindheim, Steinkjer, Verdal, Stjørdals/Blink og Nardo - sammen med Rødde, Trond og altså Orkla som alle kom gjennom kvalifiseringen!

Fotballkretsen har også bestemt at det skal stilles en del krav til klubbene som er kvalifisert for spill i 0.divisjonene. Dette går bl.a. på krav til kamparrangementet, hvordan klubben jobber med spillerutvikling, trener- og lederkompetanse, Fair Play, samt krav til hvordan klubben kan være en rollemodell i sitt nærområde. 0.divisjon blir dessuten en helårsserie (vår-høst) med onsdag som fast kampdag.