Ledelse til pause holdt ikke mot Strindheim

28/06/2017

DSC 0016 2Etter en god førsteomgang ledet Orkla fortjent 1-0 til pause i kveldens 3.divisjonskamp mot Strindheim. Erik B. Helgetuns scoring holdt imidlertid ikke til poeng når Strindheim tok over mye av spillet etter pause. Et straffemål og ytterligere to litt unødvendige scoringer imot, førte til tap 1-3 for Orkla i våreseongens siste kamp i Norsk Tipping-ligaen.

Nesten 250 tilskuere i det flotte sommerværet fikk se en litt tam forestilling uten mange høydepunkter i første omgang. Hverken Strindheim eller Orkla fikk noe særlig flyt i spillet og det ble mange dueller og ballskifter gjennom hele omgangen.

DSC 0032 2Hjemmelaget glimtet til i perioder og kom til noen brukbare sjanser. Etter 25 minutter kommer Orklas toppscorer Erik B. Helgetun alene med keeper, men får ikke stokket beina og det hele renner ut i sanden. Strindheim er heller ikke ufarlige på noen av sine relativt sjeldne visitter setter Orkla på prøve. Det er imidlertid noe småtamt over begge lagene den første halvtimen av oppgjøret.

20170629 202033Etter 38 minutter tar det så fyr! Abdikani Mohammed spiller Erik B. Helgetun nydelig gjennom og Helgetun er som vanlig kald og rolig når han setter ballen sikkert bak Strindheimkeeper Aspås! Det betyr Orklaledelse og nytt liv i kampen.

DSCN5507 2Bare et par minutter senere vil Orkla ha straffe når Helgetun går i bakken (bildet ovenfor). Dommeren er uenig og vinker spillet videre. Ingen soleklar straffe, men samtidig hadde det ikke vært noen stor grunn til å protestere om dommeren hadde blåst.

DSCN5492 2Orkla leder dermed 1-0 til pause etter en sjansefattig og ikke særlig underholdende omgang, sett bort fra de siste minuttene.

20170629 213845Etter pause kommer Orkla ut på banen uten stopper Torodd Asphjell, som må gi seg med en leggskade. Martin Dybdahl kommer inn på kanten, samtidig som Christopher Grøset (bildet over) trekkes ned på stopperplass,

DSCN5563 2Innbytter Dybdahl tar umiddelbart tak og serverer et godt innlegg til Helgetun, som dessverre ikke får noe kraft og retning i headingen.

DSCN5661 2Strindheim har heller ikke gitt opp og klarer gradvis å rive til seg mer og mer av initiativet i kampen. Der Orkla i første omgang var tidlig inn i duellene og vant mange andreballer, er det nå bortelaget som vinner flere og flere av de samme duellene.

DSCN5570 2En drøy time av oppgjøret er spilt når dommeren blåser straffe for Strindheim. Det er ingen store protester fra hjemmelaget og straffen er nok grei. Innbytter Erlend Meldal setter uansett ballen sikkert i mål og Strindheim utligner til 1-1.

DSCN5566Bare et lite fem-minutt senere havner et av Strindheims mange, lange innkast i Orklafeltet og settes i mål av Even Rogstad Kvalvær. Dermed har byguttene snudd oppgjøret i sin favør etter at Orkla gradvis har gitt fra seg mer og mer av initiativet i kampen.

DSCN5544Etter den andre Strindheimscoringen klarer likevel Orkla å løfte seg litt uten at det gir resultater. På overtid kontrer så Strindheim inn 3-1 og setter den berømte spikeren i kista.

DSCN5528

Orkla gjør en godkjent første omgang i dag, selv om det heller ikke er særlig sprut over den. I andre omgang slokner hjemmelaget mer og mer mot tabelltoeren i divisjonen. Det resulterer i et fortjent tap og en nest sisteplass i 3.divisjon avd. 5.

DSCN5577Det er nå fire poeng opp til sikker plass og med enda 14 kamper å spille, er mulighetene fremdeles gode til å krabbe oppover på tabellen når høstsesongen starter!

Neste kamp for Orkla er borte mot Sverresborg søndag 23.juli! Klikk her for alle resultater og tabell i Norsk Tipping-ligaen avdeling 5!

PS! Gå inn på våre facebooksider "Orkla FK" for å se et bildealbum fra oppgjøret!

Dagens Orklamannskap: Håkon Lilleås Næss - Håkon Sanden, Christian Sommerschild, Torodd Asphjell (Martin Dybdahl), Espen Grøset - Abdikani Mohammed (Hassan Halane), Steinar Gjersvoll, Erlend Løkken - Arnstein Buøy, Erik B. Helgetun, Christopher Grøset